Colorectal cancer

התועלת של כריתת הגידול הראשוני בחולים עם סרטן מעי גס ורקטום גרורתי (J Clin Oncol)

הסרת גידול מעי גס ראשוני לפני טיפול כימותרפי אינה מובילה לשיפור ההישרדות הכוללת בהשוואה לטיפול כימותרפי בלבד בחולים עם ממאירות גרורתית של המעי הגס שאינה ניתנת לריפוי באמצעות התערבות ניתוחית, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כימותרפיה מהווה את גישת הטיפול העיקרית בחולים עם סרטן מעי גס ורקטום בשלב IV עם גרורות שאינן ניתנות להסרה בניתוח. לא ידוע אם הסרת הגידול הראשוני לפני טיפול כימותרפי מובילה להארכת משך ההישרדות.

מדגם המחקר כלל 393 חולים עם סרטן מעי גס בשלב IV וגרורות שאינן ניתנות להסרה בניתוח, אשר לקחו חלק במחקר SYNCHRONUS ו-CCRe-IV. מבין אלו, 187 חולים חולקו באקראי לעבור ניתוח להסרת הגידול הראשוני ו-206 הופנו לטיפול כימותרפי. משטר הטיפול הכימותרפי ניתן לבחירת הרופא המטפל.

התוצא העיקרי של המחקר היה ההישרדות הכוללת של החולים. חציון משך המעקב עמד על 36.7 חודשים.

מהנתונים עולה כי חציון משך ההישרדות הכוללת עמד על 16.7 חודשים עם הסרת הגידול הראשוני ועל 18.6 חודשים עם טיפול כימותרפי (p=0.191).

ההישרדות הכוללת הייתה דומה בין קבוצות המחקר גם לאחר ניתוח רב-משתני (יחס סיכון של 0.944, p=0.65) ובכל תתי הקבוצות שנבחנו במחקר.

אירועים חריגים חמורים היו נפוצים יותר עם טיפול כימותרפי ראשוני לעומת ניתוח (18% לעומת 10%, p=0.027), בעיקר עקב היארעות גבוהה יותר משמעותית של תופעות לוואי במערכת העיכול (11% לעומת 5%, p=0.031).

מהנתונים עולה כי 24% מהחולים בזרוע התערבות ניתוחית להסרת הגידול הראשוני לא קיבלו כלל טיפול כימותרפי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי הסרה של הגידול הראשוני בתחילת הדרך אינה מביאה להארכת ההישרדות הכוללת של חולים עם סרטן מעי גס ורקטום בשלב IV שאינו ניתן לריפוי. היארעות נמוכה יחסית של אירועים חריגים חמורים בחולים שלא עברו ניתוח והחלו טיפול כימותרפי תומכת גם כן בכך שאין צורך בהסרת הגידול הראשוני בחולים אלו.

J Clin Oncol, Feb 27, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה