Complementary and Alternative

אקופונקטורה עשויה להקל על חומרת גלי חום בנשים עם סרטן שד (Holist Nurs Pract)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Holistic Nursing Practice עולה כי אקופונקטורה עשויה להקל על חומרת גלי חום בנשים עם סרטן שד.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את היעילות של אקופונקטורה תרפויטית מסורתית בהפחתת חומרת גלי חום בנשים עם סרטן שד, ולבחון את תוצאות התערבות זו לעומת אקופונקטורה דמה (פלסבו). המחקר כלל נשים עם למעלה מ-10 מקרים של גלי חום בשבוע, אשר חולקו באקראי לזרוע אקופונקטורה או זרוע פלסבו.

מדד MenQoL (או Menopause-specific Quality of Life), המדרג את תחושת חומרת גלי חום בעיניי הנשים, שימש להערכת התגובה להתערבות. החוקרים השלימו הערכה של חומרת גלי חום בתחילת המחקר, לאחר הטיפול ולאחר חודש מעקב.

מדגם המחקר כלל 54 משתתפות, מהן 28 חולקו לזרוע אקופונקטורה ו-26 חולקו לזרוע אקופונקטורה דמה. שבע נשים פרשו מהמחקר ולא נכללו בניתוח הנתונים כך שבסופו של דבר נכללו במחקר 27 נשים בזרוע אקופונקטורה ו-20 נשים בזרוע הפלסבו. כל הנשים מילאו יומן לתיעוד מספר אירועי גלי חום.

מהנתונים עולה תגובה מובהקת סטטיסטית לאקופונקטורה עם ירידה משמעותית בחומרת גלי חום לפי מדד MenQoL בקרב נשים בקבוצת ההתערבות, לעומת נשים בזרוע הביקורת (p=0.0064). מדדי גלי חום ירדו בממוצע ב-1.89 עם אקופונקטורה פעילה וב-0.16 בלבד עם אקופונקטורה דמה.

לאורך המעקב, בקרב נשים בזרוע אקופונקטורה פעילה תועדה תגובה ממושכת להתערבות, כאשר הדיקור לווה בהפחתת חומרת ועצימות גלי חום. מנגד, בזרוע אקופונקטורה דמה לא תועדה תגובה או שינוי במדדי גלי חום לאורך תקופת המעקב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים ביעילות אקופונקטורה להקלה על חומרת גלי חום בנשים עם סרטן שד. הם קוראים להשלים מחקרים גדולים יותר עם תקופת מעקב ארוכה יותר להערכת ממשך התגובה לאקופונקטורה.

Holist Nurs Pract, Nov-Dec 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה