Congestive heart failure

יחידות שהות קצרה עשויות להוות חלופה בטוחה לחולים עם אי-ספיקת לב (JAMA Netw Open)

איכות החיים של חולים עם אי-ספיקת לב חדה שטופלו ביחידות לשהות קצר-טווח אינה גרועה יותר, בהשוואה לזו של חולים שאושפזו בבית חולים, כך עולה מתוצאות מחקר אקראי שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. יתר מזאת, בקרב חולים ביחידות שהות קצרות תועדו סיכויי הישרדות גבוהים יותר מחוץ לבית החולים לאחר 30 ימים ולא תועד סיכון מוגבר לסיבוכים.

מחקר SSU-AHF הינו מחקר רב-מרכזי, שכלל 193 חולים (גיל ממוצע של 64.8 שנים) בסיכון נמוך, אשר פנו לחדרי מיון בשל תסמינים של אי-ספיקת לב חדה וחולקו באקראי למעקב ביחידה לשהות קצרת-טווח (פחות מ-24 שעות) או לאשפוז בבית חולים.

החוקרים אספו נתונים מהרשומות הרפואיות הממוחשבות והראיונות הטלפוניים לאחר 30 ימים ו-90 ימים להערכת הסימנים החיוניים, אשפוזים חוזרים מכל-סיבה, ביקורים חוזרים בחדרי מיון ואיכות חיים.

לאור אתגרים על-רקע מגפת הקורונה, התוצא העיקרי שונה ממספר ימים ששרדו ומחוץ לבית החולים להערכת איכות החיים של החולים, כפי שנקבע לפי מדד KCCQ-12 (או Kansas City Cardiomyopathy Questionnaire), בו שינוי של חמש נקודות הוגדר כמשמעותי קלינית, בעוד שמספר הימים ששרדו ומחות לבית החולים הוגדר כתוצא משני.

התוצא המשולב של תמותה מכל-סיבה ואשפוזים חוזרים כלל מרווח זמן מההקצאה האקראית עד לתמותה מכל-סיבה או אשפוז חוזר לאחר 30 ימים ו-90 ימים.

לאחר 30 ימים, מדדי KCCQ-12 השתפרו בשתי הזרועות הרבה מעבר לחמש נקודות, אך לא תועד הבדל משמעותי בין הקבוצות : מדד ממוצע של 51.3 נקודות ב-65 חולים ביחידות לשהות קצרה לעומת 45.8 נקודות ב-68 חולים שאושפזו (הבדל ממוצע של 5.6 נקודות , p=0.19).

בקרב משתתפים בזרוע שהות ביחידה קצרת-טווח תועדה עליה משמעותי של 1.6 במספר ימים ששרדו ומחוץ לבית חולים, בהשוואה לחולים מאושפזים לאחר 30 ימים (חציון של 26.9 ימים לעומת 25.4 ימים, p=0.02), שיעור משמעותי לאור העובדה כי 41.9% מהחולים ביחידות שהות לטווח קצר נדרשו לאשפוז ובסיכומו של דבר שהות זמן ארוך יותר בחדר המיון ובית החולים.

לא תועדו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בשיעורי התמותה או אשפוזים חוזרים לאחר 30 ימים (p=0.94); לאחר 90 ימים, תועדו סך הכול שבעה מקרי תמותה (שלושה בחולים בזרוע יחידות לשהות קצרת טווח וארבעה בזרוע אשפוז בבית החולים).

אירועים חריגים היו יחסית נדירים ולא היו שונים משמעותית בין הקבוצות ועמדו על 16.1% ביחידות שהות קצרת-טווח לעומת 16% בזרוע אשפוז בבית החולים.

ממצאי המחקר מצטרפים לעבודה קודמת בה הוכח כי יחידות לשהות קצרת טווח מהווה חלופה בטוחה לאשפוז בחולים בסיכון נמוך עם אי-ספיקת לב חדה שטופלו בחדרי מיון. עם זאת, יש להשלים מחקרים בעוצמה טובה להוכחת הנושא.

JAMA Netw Open, Jan 10, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה