Constipation

גלולות למניעת היריון עלולות להגביר את הסיכון לדיכאון (Epidemiology and Psychiatric Sciences)

מחקר שנערך לאחרונה מצא קשר בין שימוש בגלולות למניעת היריון לבין סיכון מוגבר לדיכאון, במיוחד במהלך השנתיים הראשונות לנטילתן

מחקר שנערך לאחרונה מצא קשר בין שימוש בגלולות למניעת היריון לבין סיכון מוגבר לדיכאון, במיוחד במהלך השנתיים הראשונות לנטילתן. המחקר, שעקב אחר למעלה מ-250,000 נשים מלידתן ועד גיל המעבר, התמקד בגלולות משולבות למניעת הריון המכילות פרוגסטרון ואסטרוגן, ואסף נתונים על העיתוי של אבחון דיכאון והופעת תסמיני דיכאון שלא אובחן רשמית. התוצאות הצביעו על כך שבקרב נשים שהחלו להשתמש בגלולות אלו לפני גיל 20 הייתה היארעות גבוהה יותר ב-130% של תסמיני דיכאון, בעוד שמשתמשות שהחלו בגיל מבוגר יותר חוו עלייה של 92%. עם זאת, חלה ירידה בסיכון לדיכאון לאחר השנתיים הראשונות לנטילת הגלולות, למעט בקרב בנות הנוער, ששמרו על שכיחות מוגברת של דיכאון גם לאחר הפסקת נטילת הגלולות. המחקר פורסם ב- Epidemiology and Psychiatric Sciences ב-12 ביוני 2023.

תרז ג’והנסון מהמחלקה לאימונולוגיה, גנטיקה ופתולוגיה באוניברסיטת אופסלה, שוודיה, אמרה כי “ממצאי המחקר מצביעים על כך שהשימוש בגלולות למניעת היריון, במיוחד במהלך השנתיים הראשונות, מגביר את הסיכון לדיכאון, ובנוסף, השימוש במהלך גיל ההתבגרות עלול להגביר את הסיכון לדיכאון בשלב מאוחר יותר בחיים”.

מחקרים קודמים הראו את הקשר שבין שימוש באמצעי מניעה הורמונליים (HCs – Hormonal contraceptives) בקרב מתבגרות לבין סיכון מוגבר לדיכאון, אך טרם נודע לגמרי אם קיימת השפעה דומה בקרב מבוגרות. מחקרים מהעבר מצאו כי קיימת השפעה מועטה, אם בכלל, של אמצעים הורמונליים למניעת הריון על מצב הרוח, אך רובם לא התייחסו לשימוש קודם ב-HC.

המחקר הנוכחי מצא כי נטילת הגלולות בשנתיים הראשונות הייתה קשורה לשיעור גבוה יותר של דיכאון, בהשוואה לנשים שמעולם לא נטלו גלולות (HR 1.79, 95% CI 1.63 – 1.96). יש להוסיף כי למרות שהסיכון פחות בלט לאחר מכן, שימוש תמידי עדיין היה קשור לסיכון מוגבר לדיכאון (HR 1.05, 95% CI 1.01 – 1.09). כמו כן, מתבגרות ומבוגרות, אשר נטלו גלולות, חוו שיעורים גבוהים יותר של דיכאון במהלך השנתיים הראשונות, עם השפעה ניכרת יותר בקרב מתבגרות מאשר במבוגרות ( HR 1.95, 95% CI 1.64 – 2.32; ו-HR 1.74, 95% CI 1.54 – 1.95, בהתאמה).

לכתבה ב- Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה