Contraception

מהו המועד הטוב ביותר להכנסת התקן תוך-רחמי לאחר-לידה? (Obstet & Gynecol)

במאמר שפורסם בכתב העת Obstetrics & Gynecology מדווחים חוקרים מארצות הברית על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הכנסת התקן תוך-רחמי לאחר 6-14 שבועות מהלידה הינה נקודת הזמן המשתלמת ביותר מבחינת מאזן עלות-תועלת, למרות סיכון מוגבר להתנקבות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הכנסת התקן תוך-רחמי לאחר-לידה מהווה אמצעי מניעה יעילה להפחתת שיעור הריונות לא-מתוכננים ומרווחים קצרים בין הריונות. עם זאת, קיימת מחלוקת באשר לתזמון המומלץ להכנסת התקן תוך-רחמי לאחר לידה והסיכון לסיבוכים משתנה עם הזמן. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את מאזן עלות-תועלת של הכנסת התקן תוך-רחמי לאחר-לידה תוך הערכת הסיכון להתנקבות.

החוקרים השוו בין ארבעה מרווחי זמן להכנסת התקן תוך-רחמי לאחר לידה: לאחר 0-3 ימים, לאחר 4 ימים עד 6 שבועות, לאחר 6-14 שבועות, או לאחר 14-52 שבועות מהלידה. מדגם תיאורטי של 600,000 חושב על-פי ההערכה כי 15.3% מהנשים לאחר-לידה צפויות לקבלת טיפול ארוך טווח למניעת היריון.

התוצאים העיקריים כללו את שיעורי התנקבות רחם על-רקע התקן תוך-רחמי, פליטה של ההתקן, הריון לא-מתוכנן במרווח זמן קצר, הפסקת היריון, לידת מת, הריון אקטופי ולידה מוקדמת. סף עלות-תועלת נקבע על 100,000 דולרים לכל QALY (או Quality-Adjusted Life Years).

מהתוצאות עולה כי הכנסת התקן תוך-רחמי לאחר 6-14 שבועות מהלידה הינה הגישה המשתלמת מבחינת מאזן עלות-תועלת, זאת למרות עליה של 1,978 ו-1,982 במספר ההתנקבויות במרווחי זמן בין 0-3 ימים ובין 14-52 שבועות, בהתאמה.  כל יתר הסיבוכים היו פחות נפוצים במרווח זמן זה.

בהשוואה להכנסת התקן תוך-רחמי לאחר 0-3 ימים מהלידה, 4 ימים עד 6 שבועות מהלידה ו-14-52 שבועות מהלידה, הכנסת ההתקן לאחר 6-14 שבועות מהלידה לוותה בעליה ב-QALY של 3,054, 282 ו-3,816, בהתאמה, וירידה בעלויות בהיקף של 91 מיליון דולרים, 22 מיליון דולרים ו-316 מיליון דולרים, בהתאמה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ייעוץ הולם לנשים לאחר לידה אודות היתרונות והסיכונים על-רקע מהלך הזמנים להכנסת התקן תוך-רחמי הינו מרכיב חשוב בניהול הטיפול לאחר-לידה. ממצאי המחקר מעידים כי מבחינת מאזן עלות-תועלת, יש יתרון להכנסת התקן תוך-רחמי לאחר 6-14 שבועות מהלידה, למרות סיכון מוגבר להתנקבות.

Obstet & Gynecol, May 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה