COPD

התלקחות COPD מעלה את הסיכון לאירוע מוחי או התקף לב (מתוך כנס ה-ATS)

בחולים עם התלקחות מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease, או COPD) סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים אקוטיים, בהשוואה לחולים ללא החמרת מחלת הריאות הכרונית, כך עולה מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס מטעם ה-American Thoracic Society.

ממצאים אלו הינם חלק ממחקר עוקבה רטרוספקטיבי EXACOS-CV US, אשר ביחד עם מחקר EROS, הינו אחד משני מחקרים משמעותיים במימון אסטרה-זנקה שהתמקדו בחולי COPD והוצגו במהלך כנס ה-ATS.

במחקר EXACOS-CV US בחנו החוקרים את הנתונים אודות 355,978 מבוגרים ממאגר HealthCore Integrated Research Database להערכת ההבדלים בשכיחות אירועים קרדיווסקולאריים חדים בין אלו עם התלקחות COPD (145,838 חולים; גיל ממוצע של 63 שנים) ואלו ללא התלקחות COPD.

מבין החולים עם התלקחות COPD, קרוב למחצית (48%) פנו לקרדיולוג בתחילת המחקר, כאשר רק מעט למעלה מרבע (27%) פנו לרופא ריאות באותו זמן.

החוקרים מצאו כי יחס הסיכון לאירוע קרדיווסקולארי חד בתוך 30 ימים מהתלקחות COPD עמד על 1.32 (רווח בר-סמך 95% של 1.11-1.35), עדות לעליה של 32% בסיכון לסיבוך זה בחולים עם התלקחות COPD, בהשוואה לחולים ללא התלקחות מחלת הריאות הכרונית. הסיכון היה גבוה גם לאחר שנה אחת, כאשר הסיכון הגבוה ביותר תוארה לאחר 90 ימים.

מהערכת התלקחות COPD חדה לפי חומרה עלה כי סיכון גדול יותר לאירוע קרדיווסקולארי חד באלו עם התלקחות COPD חמורה (יחס סיכון לאחר 30 ימים של 1.85, רווח בר-סמך 95% של 1.60-2.14). בחולים עם התלקחות בדרגה בינונית תועד גם סיכון מוגבר לאירועים אלו (יחס סיכון לאחר 30 ימים של 1.22, רווח בר-סמך 95% של 1.11-1.35) בהשוואה לאלו ללא התלקחות מחלת הריאות, אם כי סיכון זה היה נמוך יותר בהשוואה לזה שתואר בחולים עם התלקחות חמורה.

יתרה מזאת, הסיכון לאירוע קרדיווסקולארי חד עלה עם עליה במספר התלקחויות COPD, כאשר היסטוריה של 2 או 3 התלקחויות לוותה בעליה של למעלה מכפליים בסיכון לאירוע קרדיווסקולארי חד.

ממצאי המחקרים מציעים כי COPD הינה גורם סיכון אפשרי לאירועים לבביים וריאתיים, כולל אירוע מוחי, אי-ספיקת לב, תסחיף ריאתי, הפרעות קצב לב או התקפי לב, לאחר התלקחות חדה, גם בחולים עם אבחנה חדשה.

מתוך כנס ה-ATS

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה