COPD

לרגל יום המודעות ל-COPD קורא יו”ר האיגוד לרפואת ריאות להגדיל את התקציב לטיפול במחלה בסל הבריאות, ולשפר את הגישה לשיקום בפריפריה

היום חל יום המודעות בעולם ל- COPD מחלת ריאות חסימתית כרונית – Chronic Obstructive Pulmonary Disease = COPD, מחלת ריאות כרונית, לרוב משנית לעישון, שמרכיביה העיקריים הם: דלקת הסימפונות הכרונית (ברונכיטיס כרונית) ונפחת ריאות (אמפיזיה). כ- 400,000 איש בקירוב בישראל חולים ב COPD וכ – 3,000 איש מתים ממחלות ריאה כרוניות אלו מדי שנה. היום חל יום המודעות העולמית ל- COPD מחלות הריאה הגורמות לפטירת כ- 3 מיליון איש בעולם מידי שנה. מדובר בתחלואה כרונית קשה, הגורמת לחסימה והיצרות בלתי הפיכה של דרכי הנשימה. COPD יכולה להתבטא הן כנפחת הריאות (אמפיזמה), והן כדלקת סימפונות כרונית (ברונכיטיס כרונית).

יו”ר האיגוד הישראלי לרפואת ריאות: “קופות החולים מנצלות בשנה רק חמישית מהסכום בסל המועבר לטובת סל שיקום ריאות לחולי COPD!
חובה להגדיל את התקציב בסל ואת היקפי ניצולו, וגם חובה להפסיק את האפליה בגישה לשיקום בין החולים במרכז הארץ לחולים בצפון ובדרום”.

המחלה פוגעת ברקמת הריאות ובתפקודן וגורמת לתסמינים שונים כגון: קשיי נשימה, שיעול שאינו חולף, ליחה כרונית מרובה, צפצופים, חרחורים ולחץ באזור החזה. חומרת התסמינים גוברת עם התדרדרות המחלה, ולכן ישנה חשיבות מכרעת לגילוי מוקדם של COPD, לשינוי באורח החיים של החולה והתאמת טיפול. הגורם העיקרי למחלת הריאות הוא עישון ממושך או חשיפה לעישון פסיבי. כ-85% ממקרי ה COPD הם כתוצאה מעישון, וכרבע מכלל המעשנים בישראל ובעולם סובלים מהמחלה. גורמים נוספים יכולים להיות חשיפה למזהמים סביבתיים, סיבות טרום לידתיות ותורשה. רוב הלוקים במחלה הם בני גיל 55 ומעלה, והיא שכיחה מעט יותר בקרב גברים מאשר בקרב נשים, קרוב לודאי שבשל היקף העישון.

בהודעה שפרסם היום האיגוד לרפואת ריאות, קורא האיגוד להרחיב את השיקום הריאתי לחולי COPD. על רקע ההודעה על פתיחת דיוני סל התרופות, ממליץ האיגוד הישראלי לרפואת ריאות על הרחבת תכנית השיקום הרב תחומית בארץ עבור חולי copd, משום שתכנית השיקום מועילה לחולים לא פחות מטיפול תרופתי, ולעיתים אף יותר. הפולמונולוגים (רופאי הריאות) מסבירים שעבור החולים, קוצר הנשימה הופך כל פעילות שגרה שלהם ביומיום למאמץ קשה מנשוא (הליכה, טיפוס במדרגות וכדומה). איכות חייהם ירודה, הם מרבים לבקר במרפאות בקהילה ולהתאשפז אשפוזים חוזרים בבתי החולים. השיקום הריאתי כולל: אימון גופני נמרץ, תרגילי נשימה ותמיכה אישית וגם קבוצתית (במסגרת סדנאות) בהנחיית פיזיותרפיסט/ית ובפיקוח רופא ריאות לשיפור הכושר הגופני ורמת התפקוד הפיסית, הנפשית והחברתית. השיקום הריאתי מביא להקטנת סבל ותחלואה, משפר את איכות החיים ויתכן אף שמאריך את ההישרדות.

לדברי פרופ’ צבי פרידלנדר, יו”ר האיגוד הישראלי לרפואת ריאות: “כיום, מאושר השיקום הריאתי בסל רק לחולי COPD שלהם חסימה בדרגי הנשימה בדרגת חומרה קשה, עם פחות מ- 50% זרימת אוויר. אנחנו ממליצים להרחיב את ההתוויות הקיימות של השיקום הריאותי למאסה גדולה יותר של חולים, כולל חולים קשים המרבים להתלקח ולהתאשפז אבל זרימת האוויר הנמדדת גבוהה מכך”.

לדבריו: “במסגרת הסל הקיים, עלות סדנת שיקום ריאתי לחולה שנמשכת שלושה חודשים עומדת על 2,100 ₪, אלא שעלות זו נמוכה מעלות יום אשפוז של חולה ריאות (שעלותה מעל 2,300 ₪), כך שגם אם הרחבת שיקום ריאתי בסל הבריאות, יוביל אפילו להפחתה של יום אשפוז אחד לכל מטופל, הרי שמדובר בחסכון למערכת הבריאות, מה עוד ששיקום ריאתי מוביל לרוב גם להפחתה בשימוש בתרופות בקרב חולים, ובמקרים כאלו מדובר ברווח כלכלי למערכת”. להערכת האיגוד, מדובר בתוספת של כ-6,000 מטופלים זכאים פוטנציאלים לשיקום ריאתי, עם זאת הניסיון מלמד שרק כמחצית מהזכאים מממשים את האפשרות לשיקום ריאתי, בין אם בשל מגבלה שלהם, או בשל חוסר זמינות.

לדברי פרופ’ פרידלנדר: “האיגוד מבקש להתריע בפני ועדת הסל ובפני משרד הבריאות כי השיקום הריאותי מתבצע כיום רק במרכזים הרפואיים הגדולים. זוהי אפלייה קשה של תושבי הצפון והדרום. בסופו של דבר רק כחמישית מהסכום שמועבר מידי שנה לקופות החולים מתוך הסל למטרה זו, מנוצל”.

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה