Cystic Fibrosis

ההשפעה של פעילות גופנית ומחלת כבד על מסה ללא-שומן במתבגרים עם ציסטיק פיברוזיס (Eur J Pediatr)

במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Pediatrics מסה ללא שומן עולה עם עליה בגדיל וגדילה בקרב מתבגרים עם ציסטיק פיברוזיס, כאשר לפעילות גופנית השפעה חיובית ולמחלת כבד השפעה שלילית על מסה ללא-שומן באוכלוסיית חולים זו.

ציסטיק פיברוזיס הינה מחלה הפוגעת בעיקר בריאות, אך מתאפיינת גם בפגיעה בשריר שלד וירידה במסה ללא-שומן. במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את ההשערה לפיה מדדים קליניים ואנתרופומטריים יסייע בקביעת ליקויים במסה ללא-שומן במתבגרים עם ציסטיק פיברוזיס.

המחקר כלל ילדים וצעירים עם ציסטיק פיברוזיס ממרכז שלישוני בבית חולים בלונדון, אנגליה. הערכת התפקוד הריאתי התבססה על ניתוח עכבה ביו-אלקטרי, ספירומטריה שימשה להערכת תפקודי ריאות. אבחנה של מחלת כבד על-רקע ציסטיק פיברוזיס נקבעה על-פי הפרעה באנזימי כבד ו/או אולטרה-סאונד.

מדגם המחקר כלל 28 ילידם וצעירים (11 בנים) בגיל חציוני של 15 שנים (13-17 שנים). חציון מדד מסה ללא-שומן עמד על 13.5 ק”ג/מ2.

החוקרים מדווחים על קורלציה משמעותית בין מדד מסה ללא-שומן ובין גיל (p=0.002), תפקוד גופני (p=0.024) ומספר שעות פעילות ביום (p=0.024). חציון מדד מסה ללא-שומן היה גבוה יותר משמעותית בגברים (15.1 ק”ג/מ2) לעומת נשים (12.7 ק”ג/מ2, p=0.008). חציון מדד מסה ללא שומן היה נמוך יותר משמעותית ב-10 המשתתפים (36%) עם מחלת כבד (11.9 ק”ג/מ2) בהשוואה למדד מסה ללא שומן ב-18 המשתתפים הנותרים ללא מחלת כבד (14.4 ק”ג/מ2, p=0.027).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי מסה ללא-שומן עולה עם עליה בגיל וגדילה במתבגרים עם ציסטיק פיברוזיס. לפעילות גופנית השפעה חיובית על מסה ללא-שומן ולמחלת כבד על-רקע ציסטיק פיברוזיס השפעה שלילית על מדד זה במתבגרים עם ציסטיק פיברוזיס.

 

Eur J Pediatr. 2022 Dec 7

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה