Dental and Oral disorders

שכיחות וחומרת מחלת חניכיים בחולים עם מחלת מעי דלקתית (J Periodontol)

 במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Periodontology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין מחלת מעי דלקתית ובין מחלת חניכיים, כאשר למאפיינים הקליניים של מחלת קרוהן וקוליטיס כיבית השפעה על מחלת החניכיים.

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עדויות שפורסמו לאחרונה תומכות בבסיס המיקרוביולוגי ואימונולוגי בין מערכת העיכול והחניכיים בבריאות ובחולי. לאור זאת, כעת הם ביקשו לבחון את השכיחות ואת מאפייני הסיכון למחלת חניכיים בחולים עם מחלת קרוהן או קוליטיס כיבית, בהשוואה לביקורות תואמות בגיל ומין ללא מחלת מעי דלקתית.

 מדגם המחקר כלל 180 חולים עם מחלת מעי דלקתית, כולל 117 חולי קרוהן, 60 חולים עם קוליטיס כיבית ו-3 חולים עם מחלת מעי דלקתית שאינה מסווגת. עוד נכללו 180 ביקורות בריאות התואמות בגיל ובמין לחולים עם מחלת מעי דלקתית. החוקרים בחנו את שיעורי אבחנת דלקת חניכיים ומדדי חניכיים  בכל הפה.

 מהנתונים עולה כי בחולים עם מחלת מעי דלקתית, בהשוואה לביקורות, שיעורי דלקת חניכיים בדרגה בינונית/חמורה (85.6% לעומת 65.5%, p<0.001) ושיעורי דלקת חניכיים בדרגה חמורה (36.7% לעומת 25.6%, p<0.001) היו גבוהים יותר משמעותית. ההבדלים היו גדולים יותר בקרב חולים בקבוצות הגיל 35-50 שנים ו-51-65 שנים, ללא הבדלים משמעותיים בין חולים עם מחלת קרוהן וחולים עם קוליטיס כיבית.

 בקרב חולים עם מחלת מעי דלקתית תועד סיכוי גבוה פי 3.5 לדלקת חניכיים בדרגה בינונית-עד-חמורה (p<0.001).

 גורמי סיכון לדלקת חניכיים בכלל המדגם כללו גיל מבוגר יותר, נוכחות מחלת מעי דלקתית ומדד פלאקים גדול יותר בכלל הפה; מנגד; במדגם החולים עם מחלת מעי דלקתית גורמי הסיכון למחלת חניכיים כוללים מין זכר, ניתוח על-רקע מחלת המעי, משך מחלת מעי דלקתית ומעורבות של כל המעי הגס.

 החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין מחלת חניכיים ובין מחלת מעי דלקתית ותומכים בגישות מניעה וטיפול המתמקדות בציר חניכיים-מערכת עיכול באוכלוסיית חולים זו.

 

J Periodontol. 2022 Sep 16

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה