Dental and Oral disorders

מניעה ראשונית שומרת על חלל הפה (NIH)

שיניים
דו"ח שנערך לאחרונה קובע כי חלל הפה מוזנח בקרב רבים, למרות שניתן לבצע מניעה ראשונית פשוטה כדי לשמור על בריאותו

עששת לא מטופלת עלולה לגרום לבעיות רפואיות חמורות ואף קטלניות. היא עלולה להוביל לכאב, דלקת והתפשטות זיהום לעצם ולרקמות הרכות. כמו כן, ילדים עלולים לסבול מקשיי אכילה, תזונה לקויה, התפתחות גופנית מאוחרת ודימוי עצמי לקוי. דו”ח שנערך לאחרונה קובע כי מניעה ראשונית כגון מריחת פלואוריד עשויה לסייע בהגנה על חיוכם המתוק של הילדים ובמקביל לשפר את בריאותם הכללית. עם זאת, רופאי ילדים ורופאי משפחה רבים לא הוכשרו לבחון שיניים ולכן נושא זה יחסית מוזנח, ונשאר תחת חסותם של רופאי השיניים בלבד. הבעיה היא שכמחצית מילדי ארה”ב אינם מקבלים טיפול שיניים קבוע עקב פערים חברתיים, כלכליים וגיאוגרפיים. עקב כך, רצוי לשלב את טיפולי השיניים במסגרת הטיפול הרפואי הכללי אצל רופא המשפחה או רופא הילדים.

ארגון הבריאות העולמי הציג שכ-45% מאוכלוסיית העולם (3.5 מיליארד אנשים) סובלים ממחלות בחלל הפה, וביניהם כ-2.5 מיליארד אנשים עם עששת לא מטופלת. פרופ’ סוזן א. פישר-אוונס, רופאת ילדים באוניברסיטת קליפורניה, סן פרנסיסקו, אמרה: “גיליתי שבעיות בחלל הפה בילדים שכיחות פי חמישה מאסטמה, אך זה לא משהו שאנו עוסקים בו ברפואת ילדים”.

עששת ניתנת למניעה בקלות רבה, וזאת באמצעות תזונה נכונה והיגיינת פה שכוללת צחצוח שיניים ולאחר מכן מריחת פלואוריד לחיזוק השיניים. בהתאם לכך, בכנס השנתי של האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים באוקטובר 2022 הוכשרו רופאים במריחת משחה פלואורידית על השיניים הראשוניות, “שיני החלב”. אך עדיין רופאי ילדים ורופאי משפחה רבים לא באמת משלבים עיסוק בחלל הפה במהלך הביקורים השוטפים.

לכתבה ב Medscape

3 תגובות
  1. דר מרים אופנהיימר דוקטור
    דר מרים אופנהיימר דוקטור אומר:

    מריחת פלואוריד צריכה להיות תקופתית על בסיס קבוע למי שצריך בלבד.ויש להכיר את ההוראות על מנת למנוע נזק כתוצאה מהפלואוריד. יש צורך בציוד כגון סקשן כדי למנוע בליעת ריכוזים גבוהים מדי וכן ליבש את השיניים לפני ההנחה. לא סביר שיש לרופאי הילדים ציוד כזה.אולי מוטב שרופאי ילדים יבדקו את השיניים בהסתכלות רגילה ויפנו לרופאי שיניים להמשך בדיקה טיפול ומניעה ורופא השיניים יכול להפנות לשיננית לצורך ביצוע הנחת פלואוריד.
    ככלל- כדאי להכניס שוב כמו בעבר-רופאי שיניים שיבדקו את תלמידי בתי הספר והגנים ויפנו להמשך טיפול אם נחוץ ומעקב ויניחו פלואוריד אם נחוץ.
    הם וגם רופאי הילדים יכולים לתת הדרכה תזונתית למניעת עששת ובעיות בריאות אחרות- וזה חשוב מאוד.

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה