Dental and Oral disorders

החשיבות הפרוגנוסטית של הופעה חדשה של דיכאון לאחר אבחנה של ממאירות חלל הפה (Front Oncol)

שיניים

במאמר שפורסם בכתב העת Frontiers in Oncology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בנשים עם ממאירות בחלל הפה שיעורי הישרדות ללא-מחלה ושיעורי הישרדות כוללים בהשוואה לגברים. עם זאת, הופעה חדשה של דיכאון לאחר אבחנה של ממאירות חלל הפה מלווה בפרוגנוזה גרועה יותר בנשים, בהשוואה לגברים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין נתונים מהימנים אודות הבדלים מגדריים בפרוגנוזה של חולים עם ממאירות של חלל הפה ומטרתם כעת הייתה לבחון את ההישרדות וגורמים פרוגנוסטיים אפשריים בנשים ובגברים עם ממאירות חלל הפה.

החוקרים ערכו חיפוש ברשת TriNetX לזיהוי חולים עם אבחנה של ממאירות חלל הפה במהלך שני העשורים עד 21 באפריל, 2023. החולים סווגו לפי מגדר (גברים לעומת נשים) ולאחר התאמה לגיל וגורמי סיכון דוגמת תלות בניקוטין ושימוש לרעה באלכוהול, הם השלימו ניתוח סטטיסטי להערכת הסיכון. התוצאים שנבחנו כללו את שיעורי ההישרדות ללא-מחלה לאחר חמש שנים ושיעורי ההישרדות הכוללים. עוד בחנו החוקרים הבדלים בין גברים ונשים בחשיבות של אבחנה חדשה של דיכאון (אירוע דכאון, הפרעת דיכאון מג’ורית, הפרעה דיסתימית) לאחר אבחנת הממאירות.

מדגם המחקר כלל 77,348 משתתפים ולאחר התאמה, 26,578 גברים ו-26,578 נשים נכללו בכל קבוצה (גיל ממוצע של 63 שנים).

בהשוואה לגברים, בנשים תועדו שיעורים טובים יותר בהערכת שיעורי ההישרדות ללא-מחלה (71.92% לעומת 68.29%; יחס סיכון של 0.87, p<0.001) ושיעורי הישרדות כוללים (77.08% לעומת 71.74%, בהתאמה, יחס סיכון של 0.793, p<0.001).

עם זאת, בקרב חולים עם אבחנה של דיכאון לאחר האבחנה הראשונית של ממאירות (4,824 חולים), שיעורי ההישרדות היו נמוכים יותר בנשים לעומת גברים (82.48% בנשים לעומת 86.10% בגברים; יחס סיכון של 1.341, p<0.001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על החשיבון הפרוגנוסטית של דיכאון בחולים עם אבחנה של ממאירות של חלל הפה בגברים ובנשים.

Front Oncol, Oct 12, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה