Depression

בדידות מעלה את הסיכון לדיכאון לאחר לידה (BMC Psychiatr)

בדידות לעיתים קרובות משחקת תפקיד חשוב בבריאות הנפשית של נשים החוות דיכאון סביב לידה, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת BMC Psychiatry.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את העדויות הקיימות בספרות הרפואית אודות הקשר בין בדידות ודיכאון סביב לידה במטרה לתת מענה לשתי שאלות: מהו הניסיון עם בדידות בקרב נשים עם דיכאון סביב לידה? מה מסייע ומה מחמיר בדידות בנשים עם דיכאון סביב לידה?

החוקרים השלימו חיפוש במאגרי Ovid MEDLINE, PsycINFO, Embase ו-Web of Science לזיהוי מאמרים מתאימים לסקירה וכללו 27 מחקרים רלבנטיים עם נתונים אודות 537 נשים (גיל ממוצע של 27.7 שנים).

מניתוח הנתונים עלו מספר נושאים הנוגעים לאינטראקציות בין דיכאון סביב לילה ובין בדידות, בהן בידוד-עצמי; הסתרת התסמינים בשל סטיגמה ופחד משיפוטיות ויחס כאמא רעה; תחושה פתאומית של חוסר קשר רגשי לאחר הלידה; חוסר התאמה בין התמיכה הצפויה והתמיכה בפועל מצד ההורים, בני משפחה והקהילה; קבלת תוקף מאנשי צוות רפואי אמינים; תמיכה מצד אימהות אחרות שחוו דיכאון סביב לידה; תמיכה משפחתית רגשית ומעשית; העדר תמיכה מקצועית, קבוצות או מרכזים מנוסים; עימותים וריחוק מבן הזוג, בני המשפחה והקהילה.

בנוסף, החוקרים זיהו נטל גדול כפליים של בדידות בקרב נשים מקהילות מוחלשות עקב סטיגמה מוגברת וירידה בתמיכה חברתית. גורמים משמעותיים העשויים לסייע לבדידות כללו קבלת תוקף והבנה מצד אנשי צוות רפואיים, תמיכה מאימהות אחרות עם חוויות דומות ותמיכה רגשית ומעשית מצד בני משפחה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מהווית את הבסיס להתפתחות תיאוריות נוספות אודות החשיבות של בדידות בדיכאון סביב לידה ועדויות לפיהן יש מקום להתערבויות פסיכולוגיות וסוציאליות נוספות.  התמודדות עם סטיגמות והצעת תמיכה מקצועית מותאמת תרבותית הם בין הצעדים העשויים לסייע לנשים המתמודדות עם דיכאון סביב לידה.

BMC Psychiatr, June 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה