Depression

מה בין הפסקת הנקה לפני גיל שישה חודשים ובין הסיכון לתסמיני דיכאון לאחר לידה? (PLoS One)

מנתונים שפורסמו בכתב העת PLoS One עולה קשר הדוק בין הפסקת הנקה ובין תסמיני דיכאון לאחר-לידה באימהות בנבדה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שיעורי דיכאון לאחר-לידה עומדים על 13% מהנשים לאחר לידה בארצות הברית. בקרב אימהות החוות דיכאון סיכוי נמוך יותר להניק, בהשוואה לאלו שאינן סובלות מדיכאון. מצד שני, הנקה עשויה להשפיע לטובה על הבריאות הנפשית של האם.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין הפסקת הנקה ובין תסמיני דיכאון לאחר לידה באימהות לתינוקות מתחת לגיל שישה חודשים במחוז אחד בנבדה. החוקרים השלימו מחקר חתך שכלל מדגם של 305 זוגות אם-ילד. שאלון PHQ-2 (או Patient Health Questionnaire-2) שימש להערכת תסמיני דיכאון לאחר לידה, כאשר שיעורי הפסקת הנקה נקבעו על-פי יומן תזונתי לאורך 24 שעות.

החוקרים מדווחים כי מרבית הנשים היו בגילאי 25-34 שנים (183 נשים, 60%), עם היסטוריה של מספר לידות קודמות (167 נשים, 55.1%) ולידה נרתיקית (204 נשים, 70.6%).

ממצאי המחקר מצביעים על שכיחות גבוהה של תסמיני דיכאון לאחר לידה בקרב אימהות שהיו צעירות (גילאי 18-24 שנים, 24.2%), ללא בן זוג (25%), או עם הריונות לא-מתוכננים (12.7%).

ניתוח סטטיסטי הצביע על קשר מובהק סטטיסטי ובלתי-תלוי בין הפסקת הנקה ובין סיכון גבוה למעלה מפי שלוש לתסמיני דיכאון לאחר-לידה (יחס סיכויים מתוקן של 3.30, רווח בר-סמך 95% של 1.16-9.32) לאחר תקנון לגורמים סוציו-דמוגרפיים, סביבתיים ומיילדותיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על קשר הדוק בין הפסקת הנקה ובין סיכון מוגבר לתסמיני דיכאון לאחר-לידה. זיהוי מוקדם של תסמיני דיכאון לאחר-לידה ועידוד הנקה עשויים לייצר משוב חיובי לאימוץ הרגלי בריאות חיוביים עבור האימהות והתינוקות.

PLoS One, Jan 26, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה