Depression

טיפול קדם-ניתוחי בתסמיני דיכאון עשוי לשפר את התוצאות לאחר התערבות ניתוחית (JAMA Netw Open)

טיפול בתסמינים דיכאוניים סביב התערבות ניתוחית עשוי להביא לשיפור התוצאות לאחר-ניתוח ואת המצב הבריאותי של החולים ותוצאים-ממוקדי מטופל, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

מחקר Successful Aging after Elective Surgery הינו מחקר עוקבה פרוספקטיבי שכלל 487 חולים (גיל ממוצע של 76.5 שנים) שעברו ניתוח אורתופדי, ניתוח של מערכת העיכול או ניתוח כלי דם בתקופה שבין 8 ביוני, 2010 ועד 8 באוגוסט, 2013.

התוצא העיקרי של המחקר היה מספר תסמינים דיכאוניים, כפי שתועד לפי סולם Geriatric Depression Scale (או GDS). החוקרים בחנו את התוצאים לפני הניתוח ולאחר 6, 12 ו-18 חודשים מהניתוח.

מהנתונים עולה כי 150 חולים (31%) סבלו מתסמיני דיכאון נמוכים לאורך זמן, ב-290 חולים (59%) תועדו תסמינים דיכאוניים בדרגה מתונה ולאורך זמן וב-47 חולים (10%) תועדו תסמיני דיכאון בדרגה גבוהה לאורך זמן.

מדד GDS הממוצע טרם ההתערבות הניתוחית עמד על 2.4 נקודות. בקרב כלל החולים, מדדי GDS השתפרו ב-0.46 נקודות במהלך ששת החודשים הראשונים אך לא השתנו במהלך השנה שלאחר מכן.

הממצאים העידו כי בקבוצת החולים עם תסמיני דיכאון בדרגה גבוהה תועדה שכיחות גבוהה של חולים מעל גיל 80 שנים (38%), תלות בפעילויות יומיומיות (19%) ותלות בפעילויות יומיומיות אינסטרומנטליות (53%), בהשוואה לחולים עם תסמיני דיכאון בדרגה נמוכה או בינונית.

החוקרים מציינים כי בחולים עם תסמינים דיכאוניים נמוכים או בינוניים לאורך זמן תועד שיפור מובהק סטטיסטית אך קטן במדדי GDS מיד לאחר ההתערבות הניתוחית; עם זאת, החוקרים לא זיהו שיפור בשנה שלאחר מכן. בחולים עם תסמינים דיכאוניים בדרגה גבוהה לא תועד שיפור משמעותי במדדי GDS במהלך 18 החודשים שלאחר ההתערבות הניתוחית.

ממצאי המחקר מדגישים את ההזדמנויות הקיימות לבדיקות סקר של חולים מבוגרים לפני ניתוח ולהתערב בשל מוקדם במטרה לטפל בתסמינים דיכאוניים ולשפר את התפקוד הגופני.

JAMA Netw Open, Jan 31, 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה