Depression

צריכה רבה של סוכר מלווה בסיכון מוגבר לדיכאון  (BMC Psychiatry)

DIABETES, SUGAR, APPLE, SYRINGE סוכרת תפוח מזרק סוכר

צריכה רבה יותר של סוכר בתזונה מלווה בשיעורי הימצאות גבוהים יותר של דיכאון, כאשר עליה בצריכה יומית של 100 גרם מלווה בעליה של 28% בשיעורי הימצאות דיכאון, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת BMC Psychiatry.

מחקרים קודמים קשרו בין מרכיבים בתזונה, דוגמת קפאין, דגים וירקות, ובין הסיכון לדיכאון. עם זאת, מחקרים מעטים בחנו את הקשר בין צריכת סוכר בתזונה ובין תסמיני דיכאון.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 18,439 מבוגרים בגילאי 20 שנים ומעלה אשר לקחו חלק בסקר National Health and Nutrition Examination Survey בין השנים 2011-2018.

מהנתונים עולה כי לאחר תקנון למספר ערפלנים, עליה בצריכת סוכר בהיקף של 100 גרם ביום לוותה בעליה של 28% בשיעורי הימצאות דיכאון (יחס סיכויים של 1.28, רווח בר-סמך 95% של 1.17-1.40). בנוסף, בהשוואה למשתתפים ברבעון הראשון של צריכת סוכר יומית, קרי, אלו שצרכו את הכמות המעטה ביותר של סוכר בכל יום, באלו ברבעון העליון תועד יחס סיכויים של 1.33 (רווח בר-סמך 95% של 1.10-1.61) לדיכאון.

החוקרים מדגישים מספר סיבות אפשריות לקשר בין צריכת סוכר ובין דיכאון. לדוגמא, דיאטה עתירת סוכר עלולה להביא לשינוי הרכב המיקרוביום במערכת העיכול ולהוביל להתפתחות דיכאון.

על-בסיס ממצאים אלו, יש לתת את הדעת לחשיבות הפחתת צריכת סוכר בתזונה, להגדיל את המודעות של האוכלוסייה לקשר בין הרכב התזונה והבריאות הנפשית.

מרכזים רפואיים וסוכנויות ממשלתיות עשויים לערוך שינויים בהדרכות בנושאי תזונה לציבור הרחב ולעדכן את המדיניות הרלבנטית עם הנחיה של הציבור להקפיד על אורח חיים בריא. חשוב לציין כי שינויים אלו דורשים מחקרים נוספים במטרה לתמוך במסקנות אלו.

מאחר ומדובר במחקר חתך, החוקרים מדגישים כי אין אפשרות לקבוע סיבתיות או לתקנן לערפלנים אפשריים אחרים דוגמת מצב סוציו-אקונומי, גורמים גנטיים או אורחות חיים..

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על שכיחות מוגברת של דיכאון עם עליה בצריכה יומית של סוכר. עם זאת, הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לבחון אם מדובר בקשר סיבתי ומהם המנגנונים העומדים בבסיס הקשר הנ”ל.

BMC Psychiatry, Feb 8, 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה