Depression

CBT מרחוק יעיל כמו טיפול פנים מול פנים (CMAJ)

דיכאון
טיפול קוגניטיבי התנהגותי מרחוק (CBT) יעיל באותה מידה כמו CBT קונבנציונלי למגוון של הפרעות נפשיות והפרעות סומטיות, כך מראה סקירה חדשה של RCTs שפורסמה ב-CMAJ

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מרחוק (CBT) יעיל באותה מידה כמו CBT קונבנציונלי למגוון של הפרעות נפשיות והפרעות סומטיות, כך מראה סקירה חדשה של יותר מ-50 מחקרים קליניים אקראיים (RCTs) שפורסמה ב-CMAJ. ה-RCTs כללו יותר מ-5,000 חולים שעברו CBT עבור מצבים נפשיים כמו הפרעות מצב רוח, הפרעות חרדה והפרעות דיסמורפיות, כמו גם כאב כרוני, אינוסמניה והפרעת שימוש באלכוהול.

“ארגון הבריאות העולמי הגדיר את ה-CBT כטיפול רפואי חיוני, אך הגישה לטיפול נותרה מחסום חשוב עבור אנשים רבים. הממצאים שלנו מראים שניתן להשתמש ב-CBT בהנחיית מטפלים המבוצע מרחוק כדי להקל על גישה טובה יותר לטיפול מבוסס ראיות”, אמרה החוקרת הראשית של המחקר.

בסך הכל 17 מחקרים התמקדו בטיפול בחרדה ובהפרעות נלוות, 14 על דיכאון והפרעות מצב רוח, שבעה על אינסומניה, שישה על כאב כרוני או תסמונות עייפות, חמישה על דימוי גוף או הפרעות אכילה, שלושה על טינטון ואחד על הפרעת שימוש באלכוהול. ה-CBT ניתן על בסיס אישי וקבוצתי. משך הטיפול נע בין 5 ל-21 מפגשים, עם חציון מעקב של 180 יום.

החוקרים מצאו הבדל מועט עד כמעט ללא הבדל ביעילות בין CBT מרחוק בהנחיית מטפל לבין CBT קונבנציונלי על התוצאות הראשוניות (הפרש ממוצע [SMD], -0.02; 95% CI, -0.11 עד 0.07). ניתוח באמצעות ציונים בסוף המחקר גם הראה הבדל מועט עד ללא הבדל ביעילות (SMD, -0.01; 95% CI, -0.11 עד 0.08).

המחברים ציינו ש-CBT מרחוק יכול להרחיב את הגישה לטיפול מכיוון שהוא נוח יותר למטופלים ועלול לחסוך יותר.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה