Diabetes

תזונה דלת פחמימות ככלי לאיזון הסוכר עבור צעירים עם סוכרת סוג 1 – מאמר אורח מאת תומר פפה, המטופל בסוכרת סוג 1, ומייסד בית הספר לאיזון סוכרת

מחקר ישראלי חדש מציג זווית מהפכנית על חשיבות תזונה ככלי לאיזון הסוכר עבור צעירים עם סוכרת סוג 1. המחקר, שנערך בבית החולים שיבא, עונה על חלק מהשאלות שמטרידות הורים רבים לילדים סוכרתיים ומקרב אותנו כמה צעדים להבנת התזונה המתאימה ביותר להקלת ההתמודדות עם סוכרת סוג 1 אצל ילדים

מחקר שנערך בבית החולים שיבא בחן את ההשפעה של תזונה דלה בפחמימות על רמות איזון הסוכר ושאר המדדים של נערים ונערות המתמודדים עם סוכרת סוג 1 (נעורים) בדק את יעילותה של תזונה דלה בפחמימות בכדי לקבוע- האם זו התזונה המתאימה ביותר לאיזון סוכרת סוג 1 בקרב ילדים.

המחקר נערך במרפאת אנדוקרינולוגיה ילדים וסוכרת נעורים בבית החולים לילדים אדמונד ולילי ספרא בשיבא בשיתוף קופת חולים מכבי וממצאיו פורסמו בחודש מרץ האחרון.

20 מתבגרים עם סוכרת מסוג 1 המשתמשים במד סוכר רציף (CGM) השתתפו במחקר בו הם הועברו לתזונה דלה בפחמימות.

כל משתתף קיבל תפריט דל פחמימה מותאם אישית ובדיקות מעבדה נלקחו לפני תחילת המחקר ו-6 חודשים לאחר סיום המחקר.

הפחתה ממוצעת של 70% בכמות הפחמימות בתזונה הובילה לירידה ממוצעת בBMI , במשקל ובהיקף המותניים. לדידי יותר מעניין עבור סוכרתיים הם ערכי ה HbA1c שירדו משמעותית (ערך המשקף ממוצע של רמות הסוכר בדם ב 3 החודשים האחרונים) כמו גם השליטה הגליקמית שהשתפרה משמעותית על סמך הנתונים ממד הסוכר הרציף של המשתתפים.

המעבר לתזונה דלה בפחמימות הביא איתו גם הפחתה בצריכת מזון אולטרא מעובד, מה שככל הנראה הוביל לירידה במשקל אצל חלק מהמשתתפים, ולפתירת התמודדות עם השמנת יתר.

ממצאי המחקר הוצגו בכנס דיאטנים שהתקיים בשיבא.
מניסיוני האישי, כמי שמתמודד כבר 23 שנים עם סוכרת סוג 1, וכבר 7 שנים מאוזן יותר מאדם שאין לו סוכרת תודות לתזונה דלה בפחמימות, ברור לי שההתמודדות עם סוכרת סוג 1 עשויה להפתר לחלוטין כאשר אנחנו משכילים בנוגע לכמות, ריכוז ומקור הפחמימות שאנחנו אוכלים.

המחקר הזה מצטרף לרשימת עדויות מרשימות בארץ ובעולם בנוגע לכוח האדיר שיש לתזונה על איזון הסוכרת. הגישה למידע באינטרנט מאפשרת לנו ללמוד ולהכיר סיפורים ולקבוצות של מטופלים סוכרתיים ששינו את חייהם, האריכו ימים וקיבלו חיים מלאים ואיכותיים תודות לתזונה דלה בפחמימות. נחשפתי לסיפורו של ד”ר ריצ’ארד ק. ברנשטיין האגדי, שבגיל 89 עדיין עובד ומטפל בסוכרתיים במרפאתו שליד ניו יורק, כל זאת בזמן שהוא סוכרתי סוג 1 אשר חי על תזונה דלה בפחמימה עשרות שנים, תזונה אליה הוא הגיע דרך מחקר אישי ועצמאי, ולקבוצת הפייסבוק TYPEONEGRIT מרכזת מידע עבור הורים המאזנים את ילדיהם על פי גישתו של ד”ר ברנשטיין. הגרסה הישראלית מכונה “סיירת סוכרת”, וחברים בה לא מעט סוכרתיים סוג 1 המציגים ערכי סוכר בדם מאוזנים יותר מאנשים שאין להם סוכרת, באמצעות שמירה על תזונה המאזנת את הסוכר בדם.

המחקר שהתקיים בארץ בבית החולים שיבא הוא מחקר מהפכני שמציג את הפוטנציאל בשימוש בתזונה דלה בפחמימות ככלי לניהול טוב יותר של הסוכרת עבור ילדים סוכרתיים ומבוגרים. ייתכן והגישה הדלה בפחמימות תורמת גם למניעה וטיפול בעודף משקל והשמנת יתר ושיפור פרמטרים של התסמין המטבולי בסוכרת סוג 1.

יהיה מעניין לראות מחקרים איכותיים נוספים בתחום הדל פחמימה לטיפול בסוכרת סוג 1 ואני מקווה שהמחקר הנ”ל הוא רק יריית הפתיחה.

תומר פפה הוא סוכרתי סוג 1, מתמחה בתזונה ומאמן כושר, מייסד בית הספר לאיזון סוכרת.

 

 

 

 

1 תגובה

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה