Diabetes

אבחנת מחלת כבד שומני ושינויים בכבד שומני מנבאים התפתחות סוכרת מסוג 2 בקשישים עם טרום-סוכרת (Mayo Clinc Proceedings)

במאמר שפורסם בכתב העת Mayo Clinc Proceedings מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי נוכחות מחלת כבד שומני ושינויים במחלת כבד שומני הינם גורמים חשובים להתפתחות סוכרת מסוג 2 בקשישים עם טרום-סוכרת.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין שינויים במחלת כבד שומני לאורך הזמן ובין הסיכון לסוכרת מסוג 2 בקשישים עם טרום-סוכרת. לצורך כך, הם אספו נתונים אודות 156,984 קשישים עם טרום-סוכרת שהשלימו בדיקת סקר ארצית בין השנים 2009 ו-2011 והמשיכו מעקב עד סוף שנת 2019. מצב מחלת כבד שומני הוגדר כשינוי במדד כבד שומני. טרום-סוכרת הוגדרה כהפרעה ברמות סוכר בצום בתחילת המחקר.

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכון לסוכת מסוג 2 בהתאם לשינויים במחלת כבד שומני.

לאורך חציון מעקב של 8.35 שנים, סוכרת מסוג 2 התפתחה ב-29,422 קשישים (18.7%) עם טרום-סוכרת. יחס הסיכון המתוקן לסוכרת מסוג 2 לפי שינוי במחלת כבד שומני עמד על 2.22 (רווח בר-סמך 95% של 2.11-2.34) בחולים עם מחלת כבד שומני עיקשת, בהשוואה לאלו שמעולם לא פיתחו מחלת כבד שומני.

למרות שירידה במשקל של 5% ומעלה לוותה בירידה של 7% בסיכון לסוכרת מסוג 2 בכלל המשתתפים, למחלת כבד שומני. גם עם ירידה במשקל הגוף, באלו עם היסטוריה של כבד שומני – כבד שומני שנסוג, אבחנה חדשה של כבד שומני, או כבד שומני עיקש – תועד סיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2.

הסיכון לסוכרת מסוג 2 לא עלה בחולים בהם לאורך זמן לא הייתה עדות למחלת כבד שומני, זאת ללא תלות בשינוי במשקל הגוף שלהם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממחקר העוקבה הארצי עולה כי נוכחות מחלת כבד שומני ושינוים במחלת הכבד הינם גורמי סיכון חשובים להתפתחות סוכרת מסוג 2 בקשישים עם טרום-סוכרת.

Mayo Clinc Proceedings, Oct 6, 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה