Diabetes

תרסיס אפי של Metoclopramide עשוי להקל על תסמיני גסטרופרזיס בנשים עם סוכרת (Clin Gastroenterol Hepatol)

STOMACH PAIN

תרסיס אפי של Metoclopramide עשוי להקל על תסמיני גסטרופרזיס בנשים עם סוכרת, בפרט באלו עם תסמינים בולטים של בחילות וכאבי בטן, כך עולה מתוצאות מחקר בשלב 3 שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology.

מדגם המחקר כלל 205 נשים מבוגרות (גיל ממוצע של 52.7 שנים) עם גסטרופרזיס משנית לסוכרת ועיכוב התרוקנות קיבה. המשתתפות חולקו באקראי ביחס 1:1 לקבלת פלסבו או תרסיס אפי של Metoclopramide אשר ניתן לכל נחיר, ארבע פעמים ביום, 30 דקות לפני ארוחות ולפני השינה, למשך 28 ימים.

כל המשתתפות השלימו יומן תסמינים יומי ובכולן תועד מדד GSA (או Gastroparesis Symptom Assessment) של 1.4 ומעלה ועד 3.5 נקודות בתחילת הדרך.

תוצא היעילות העיקרי היה שינוי במדד GSA יומי כולל מתחילת המחקר עד לאחר ארבעה שבועות.

בשל הנחיות מנהל המזון והתרופות האמריקאי בנוגע לתרופות לגסטרופרזיס, אשר פורסמו לאחר התחלת המחקר, החוקרים השלימו ניתוח פוסט-הוק שכלל משתתפות עם מחלה בדרגה בינונית-עד-חמורה.

בכלל אוכלוסיית המחקר, החוקרים לא זיהו ירידה משמעותית בתסמינים בקבוצת הטיפול בתרסיס אפי של Metoclopramide לעומת קבוצת הפלסבו לאחר ארבעה שבועות (p=0.881). עם זאת, מניתוח פוסט-הוק שכלל 105 משתתפות (53 בזרוע הפלסבו, 52 בזרוע ההתערבות) עם תסמינים בדרגה בינונית-עד-חמורה (מדד GSA מעל 2.7 נקודות) תועדה השפעה משמעותית לטיפול בתרסיס Metoclopramide משבוע 1 לשבוע 3 (p<0.05) וירידה משמעותית בבחילות וכאבי בטן בכל ארבעת השבועות לעומת זרוע הפלסבו (p<0.05).

אירועים חריגים על-רקע הטיפול היו ברובם בדרגה קלה-עד-מתונה, כאשר התופעות הנפוצות ביותר כללו כאבי ראש וכאבי בטן.

ממצאי המחקר תומכים בשימוש בתרסיס אפי של Metoclopramide לטיפול בחולים עם גסטרופרזיס משנית לסוכרת.

Clinical Gastroenterology and Hepatology, Nov 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה