Diabetes

היארעות גבוהה של סוכרת לאחר כריתת לבלב דיסטאלית (J Clin Endocrinol Metab)

להפרעה בסבילות לסוכר וירידה בתגובה בשלב-מוקדם של אינסולין לגלוקוז יש חלק בהתפתחות הופעה חדשה של סוכרת לאחר כריתת לבלב דיסטאלית, העלולה להוביל להתפתחות סוכרת בעקבות ירידה במסת תאי ביתא של הלבלב לאחר הניתוח, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הסבילות לסוכר נפגעת לאחר כריתת לבלב דיסטאלית; עם זאת, היארעות ארוכת הטווח והגורמים המשפיעים על התפתחות ההפרעה המטבולית אינם מובנים היטב. מטרתם כעת הייתה לבחון את השינויים לפני ואחרי כריתת לבלב דיסטאלית ולקבוע את היארעות סוכרת והגורמים המנבאים את הופעתה.

מבין 493 מטופלים רשומים, 117 עברו כריתת לבלב דיסטאלית. מבין אלו, 56 חולים ללא סוכרת לפני הניתוח נכללו במחקר הנוכחי. החוקרים השלימו הערכה של משק הסוכר ותפקוד אנדוקריני באמצעות מבחן העמסת 75 גרם סוכר שהושלמה לפני הניתוח, חודש לאחר כריתת לבלב דיסטאלית וכל שישה חודשים לאחר מכן למשך עד 36 חודשים. בדיקת MDCT שימשה להערכת נפח הלבלב לפני ואחרי הניתוח.

מהנתונים עולה כי הפרשת אינסולין ירדה ורמות הסוכר בדם החמירו לאחר כריתת לבלב דיסטאלית. החוקרים זיהו קשר מובהק סטטיסטית בין נפח לבלב שיירי ובין יכולת הפרשת אינסולין, אך לא זוהה קשר עם רמות סוכר בדם או התפתחות סוכרת.

מבין 56 החולים שנכללו במחקר, 33 פיתחו סוכרת לאורך המעקב. שיעורי ההיארעות המצטברים של סוכרת 36 חודשים לאחר כריתת לבלב דיסטאלית עמדו על 74.1%.

מניתוח רב-משתני עלה כי הפרעה בסבילות לסוכר לפני ניתוח מנבאת התפתחות סוכרת לאחר הניתוח, כמו גם ירידה במדד אינסולינוגני והפרעה בסבילות לסוכר חודש לאחר הלידה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על שכיחות גבוהה של אבחנה חדשה של סוכרת לאחר ניתוח כריתת לבלב דיסטאלית.

J Clin Endocrinol Metab, March 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה