Diabetes

בצקת מקולארית מנבאת כשל כלייתי בחולי סוכרת עם מחלת כליות כרונית (J Clin Endocrinol Metab)

עין

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בצקת מקולארית מנבאת כשל כלייתי בחולים עם סוכרת ומחלת כליות כרונית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי היפרגליקמיה כרונית בחולים עם סוכרת עלולה להוביל לנזק לרשתית עם אובדן ראיה. למרות שקיימת קורלציה בין רטינופתיה סוכרתית ובין מחלת כליות משנית לסוכרת, הקשר בין בצקת מקולארית ובין מחלת כליות משנית לסוכרת אינו ידוע.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון אם בצקת מקולארית על-רקע סוכרת עשויה לנבא כשל כלייתי בחולים עם סוכרת ומחלת כליות כרונית. מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי התבסס על נתונים מ-120 ארגונים רפואיים ברשת TriNetX. החוקרים בחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות של כ-90 מיליון מטופלים ואוכלוסיית המחקר סווגה לחולים עם בצקת מקולארית ואלו ללא בצקת מקולארית משנית לסוכרת.

התוצא העיקרי היה הופעה חדשה של מחלת כליות בשלב סופני והתוצא המשני היה תמותה מכל-סיבה.

לפני התאמה, בחולים עם בצקת מקולארית תועד מספר גדול יותר של תרופות ותפקוד כלייתי ואיזון סוכר גרועים יותר, בהשוואה לאלו ללא בצקת מקולארית. בהמשך, שתי הקבוצות הותאמו על-פי מאפיינים דמוגרפיים, מצב סוציו-אקונומי, אורחות חיים, מחלות רקע וטיפול תרופתי.

בחולים עם בצקת מקולארית תועד סיכון גבוה יותר משמעותית למחלת כליות בשלב סופני, דיאליזה והשתלת כליה, בהשוואה לאלו ללא בצקת מקולארית. מניתוח לפי תתי-קבוצות עלו תוצאות דומות ללא תלות במשך המעקב, קצב פינוי גלומרולארי משוער התחלתי או ריכוז המוגלובין מסוכרר.

ממצאי המחקר מעידים עוד כי בחולים עם בצקת מקולארית משנית לסוכרת תועד סיכון נמוך יותר לתמותה מכל-סיבה, בהשוואה לאלו ללא בצקת מקולארית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על סיכון גבוה יותר משמעותית למחלת כליות בשלב סופני, דיאליזה והשתלת כליה בחולים עם בצקת מקולארית משנית לסוכרת. לאור זאת, הם ממליצים על ניטור צמוד ומעקב אחר התפקוד הכלייתי בחולי סוכרת עם בצקת מקולארית.

J Clin Endocrinol Metab, March 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה