Dialysis

טיפול ברמדסיביר מפחית את הסיכון לתמותה וסיבוכים בחולי המודיאליזה המאושפזים עם COVID-19 (מתוך Kidney International Reports)

קורונה

 טיפול תרופתי ברמדסיביר הפחית את הסיכון לתמותה, טיפול בקנולה נזאלית בזרם-גבוה והעברה ליחידת טיפול נמרץ של חולים תחת המודיאליזה המאושפזים עם COVID-19, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Kidney International Reports. יתרה מזאת, לא תועדו אירועים חריגים משמעותיים בקרב חולים שקיבלו את הטיפול התרופתי.

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רמדסיביר שימש באופן נרחב לטיפול ב-COVID-19 מאז שניתן לטיפול אישור לשימוש חירום ע”י מנהל המזון והתרופות האמריקאי במהלך חודש מאי בשנת 2020. אעפ”י כן, מחקרים קליניים להערכת ההשפעה של הטיפול לא כללו חולים עם קצב פינוי גלומרולארי משוער נמוך מ-30 מ”ל/דקה ולכן הבטיחות והיעילות של הטיפול לא הוכחו בחולים עם מחלת כליות בשלב סופני.

 מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל 118 חולים מדרום קוריאה שאושפזו עם COVID-19 והיו תחת טיפולי המודיאליזה. מטרת המחקר הייתה לקבוע את רמדסיביר בטוח ויעיל באוכלוסיית חולים זו. הנתונים נאספו בין 26 בינואר בשנת 2022 ועד 31 במרץ באותה שנה, תקופה בה הווריאנט השלט בדרום קוריאה היה זן אומיקרון.

 מבין כלל החולים שנכללו במחקר, 44 (37.3%) קיבלו טיפול ברמדסיביר. החוקרים מצאו כי בהשוואה לאלו שלא קיבלו את הטיפול התרופתי, בקרב אלו שקיבלו את הטיפול שיעורי התוצא המשולב של תמותה, שימוש בחמצן בקנולה בזרם-גבוה והעברה ליחידת טיפול נמרץ (13.5% לעומת 2.3%, בהתאמה). בקרב חולים בזרוע הטיפול ברמדסיביר שיעורי החמרה בפעילות המחלה היו נמוכים יותר, בהשוואה לאלו שלא טופלו ברמדסיביר (6.8% לעומת 20.3%).

 החוקרים עקבו אחר חומרת המחלה ושינויים במדד NEWS (או National Early Warning Score), הכולל שבעה משתנים: קצב נשימה, רוויון חמצן בדם היקפי, שימוש בתוספת חמצן, חום גוף, לחץ דם סיסטולי, קצב לב ומצב נוירולוגי. מהנתונים עלה כי למרות מדד NEWS גבוה יותר כאשר החולים אושפזו, בקרב מטופלים ברמדסיביר המדד היה נמוך יותר משמעותית לאורך האשפוז, בעוד שבחולים שלא קיבלו את הטיפול התרופתי נרשמה עליה במדד NEWS.

 בקרב מטופלים ברמדסיביר לא תועדו אירועים חריגים חמורים, כולל הפרעה בתפקודי כבד, אי-ספיקת כבד, תגובה אנאפילקטית ותגובת רגישות-יתר.

 החוקרים כותבים כי הטיפול ברמדסיביר בחולים עם COVID-19 תחת המודיאליזה לווה בשיפור מדד NEWS במהלך האשפוז ומנע התקדמות למחלה חמורה או קריטית. יתרה מזאת, הסיכון לתופעות לוואי של הטיפול לא היה גבוה; לאור זאת, ניתן להשתמש בתרופה זו כאפשרות טיפול נוספת באוכלוסיית חולים זו.

 

Kidney International Reports, Oct 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה