Dialysis

תינוקות עם מחלת כליות חמורה בסיכון גבוה להפרעה בגדילה (J Ren Nutr)

תינוק

בתינוקות עם מומים מולדים חמורים של הכליות ודרכי שתן, כולל אלו שאינם נדרשים לטיפולי דיאליזה, קיים סיכון מוגבר להפרעות גדילה בשלב מוקדם, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Renal Nutrition. יתרה מזאת, עיכוב בהזנה אנטרלית עשוי להיות גורם משמעותי להפרעה חמורה בגדילה, בפרט במהלך החודשיים הראשונים לחיים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גדילה הינה סמן למצב רפואי, כאשר הפרעה בגדילה עשויה להופיע בשל הפרעות תזונה.

במסגרת מחקר הפיילוט בחנו החוקרים באופן רטרוספקטיבי את הנתונים אודות 114 הריונות אשר הופנו בשל חשד להפרעה בתפקוד כלייתי של העובר בין תחילת שנת 2014 ועד סוף שנת 2018. בכל התינוקות תועדו מומים מולדים חמורים בכליות ודרכי שתן וכולם שרדו לאורך לפחות 30 ימים.

החוקרים בחנו את דפוסי הגדילה של תינוקות שנדרשו לדיאליזה במהלך 30 הימים הראשונים לחייהם. הם גם אספו נתונים אודות משקל, אורך והיקף ראש במהלך ביקורי מעקב שגרתיים בלידה, לאחר שבועיים, חודש, חודשיים, 3 חודשים, 4 חודשים, 6 חודשים, 9 חודשים ושנה. בנוסף, דפוסי ההזנה של היילודים תועדו בנקודות זמן אלו.

המדגם הסופי כלל 24 תינוקות, 17 מהם נדרשו לטיפולי דיאליזה. באלו שנדרשו לדיאליזה תועד עיכוב משמעותי בכל המדדים בגילאי חודש וחודשיים. פערים אלו היו בולטים במיוחד בהערכת מדדי אורך והיקף ראש. בהשוואה ליילודים עם מומים מולדים בכליות ודרכי שתן אשר לא נדרשו לדיאליזה, מגמות הגדילה השתפרו, אך לא תועדה התנרמלות גדילה ליניארית לאחר שנה אחת.

החוקרים מצאו כי חציון משך תלות בהזנה פראנטרלית עמד על 46 ימים, עם התחלת הזנה אנטרלית ביום 7 לחיים. חודשיים לאחר הלידה, כל התינוקות שלא נדרשו לטיפולי דיאליזה היו תחת הזנה אנטרלית של מעל 150 מ”ל/ק”ג ביום של חלב אם.

תינוקות עם מחלת כליות בשלב סופני מצויים בסיכון גבוה להפרעות גדילה, הבולטות ביותר במהלך החודשיים הראשונים לחיים. הפרעות אלו עשויות לנבוע מהמחלה הסיסטמית בתקופת הינקות באוכלוסייה זו, אך עיכוב בהתחלת הזנה אנטרלית מהווה גורם נוסף התורם לכך. התערבויות לשיפור הגדילה והזנה אנטרלית מוקדמת, הזנה פראנטרלית אגרסיבית ואופטימיזציה של משק הנוזלים עם דיאליזה מוקדמת מהווים יעדים חשובים לבחינה במחקרים נוספים ועשויים להביא לשיפור תוצאות נוירו-התפתחותיות ותמותה.

 

J Ren Nutr, Oct 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה