Dialysis

עייפות ופגיעה בחשק ותפקוד מיני הם התסמינים המטרידים ביותר לאחר דיאליזה (Clin J Am Soc Nephrol)

במאמר שפורסם בכתב העת Clinical Journal of the American Society of Nephrology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי עייפות, ירידה בחשק מיני וקשיי עוררות מינית הם התסמינים המטרידים ביותר בקרב מבוגרים לאחר התחלת טיפולי דיאליזה.

במסגרת מחקר European Quality Study, מחקר רב-מרכזי, פרוספקטיבי, הנמשך בימים אלו, החוקרים בחנו את התסמינים שחוו חולים בשנה שקדמה לטיפולי דיאליזה ובשנה לאחר התחלת הטיפול ב-456 חולים בגילאי 65 שנים ומעלה.

המחקר כלל חולים שהחלו טיפולי המודיאליזה או דיאליזה פריטונאלית וחוו לפחות תסמין אחד במהלך השנה שקדמה לטיפולי דיאליזה או בשנה שלאחר התחלת דיאליזה. המשתתפים היו במעקב כל 3-6 חודשים בין 2012 ועד 2021, עד השתלת כליה, סירוב להמשך השתתפות במחקר, העברה למרכז שאינו משתתף במחקר, הפסקת מעקב, תום מעקב, או תמותה.

שאלונים שימשו להערכת נוכחות 30 תסמינים בחודש האחרון. כל תסמין עליו דיווחו החולים דורג בסולם של 5 נקודות להערכת דרגת הטרדה שגרם. כל תסמין אשר החולים לא חוו במהלך תקופת המחקר זכה לציון אפסי. לכן, הציון הכולל בשאלון נע בין 0 ועד 150 נקודות, כאשר ציון גבוה יותר מעיד על נטל תסמינים חמור יותר.

החוקרים מצאו כי השכיחות והנטל של תסמינים לבביים-ריאתיים, עייפות, תסמינים רגשיים והפרעות שינה, עלתה בעיקר במהלך השנה שקדמה לטיפולי דיאליזה והתייצבה או פחתה לאחר התחלת דיאליזה.

התסמינים הנפוצים ביותר כללו עייפות, אשר תועדה ב-81% מהחולים וזכתה לציון ממוצע של 2.7 בהערכת הנטל משנית לכך; ירידה בחשק מיני, אשר תועדה ב-69% מהחולים עם ציון ממוצע של 2.4 בהערכת הנטל עקב כך; וקשיי עוררות מינית, שתועדו ב-68% מהחולים עם ציון ממוצע של 2.3 בהערכת הנטל משנית לכך.

ממצאי המחקר מדגישים את החשיבות של זיהוי ודיון תסמינים הקשורים בכשל כלייתי והצעת התערבות לפני ואחרי התחלת טיפולי דיאליזה. מועדות גדולה יותר מצד הרופאים צפויה להוביל לאיזון טוב יותר של התסמינים ולשיפור הנטל הכולל של תסמינים אלו.

 

Clin J Am Soc Nephrol, Dec 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה