Dialysis

ההשפעה של דיאטה ים-תיכונית על הרגלי הצריכה ופעילות גופנית בחולים תחת המודיאליזה (J Ren Nutr)

בהשוואה לדיאטות מערביות ודיאטות דלות בחלבונים מן החי, דיאטה ים תיכונית מלווה בצריכה תזונתית טובה יותר ופעילות גופנית בהיקף גדול יותר בחולים תחת טיפולי המודיאליזה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Renal Nutrition.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם מחלת כליות כרונית, היענות גדולה יותר לדפוסי תזונה בריאה נקשרה עם סיכון מופחת להתקדמות מחלה ותמותה מכל-סיבה. למרות זאת, במבוגרים עם מחלת כליות כרונית, שאינם תחת טיפולי דיאליזה, פורסמה לאחרונה המלצה לדיאטה ים תיכונית לשיפור פרופיל השומנים, אך אין המלצה דומה בחולים תחת טיפולי המודיאליזה ומחקרים מעטים בחנו את ההשפעות הבריאותיות של דפוסי התזונה באוכלוסייה זו.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לזהות דפוסי תזונה בחולי המודיאליזה ולנתח את הקשר עם המצב התזונתי, פעילות גופנית והישרדות החולים.

המחקר הפרוספקטיבי כלל 582 חולים תחת טיפולי המודיאליזה מ-37 מרכזים, אשר היו במעקב לאורך 12 חודשים, במהלכו החוקרים מדדו את המדדים הקליניים, הרגלי תזונה ופעילות גופנית.

שאלוני תזונה בראיונות פנים מול-פנים במהלך טיפולי המודיאליזה שימשו להערכת הצריכה התזונתית. החולים גם השיבו על שאלון פעילות גופנית והחוקרים זיהו דפוסי תזונה בקרב החולים.

החוקרים זיהו שלושה דפוסי תזונה כתזונה ים-תיכונית (33.5% מהחולים), מערבית (31.3% מהחולים) ודיאטה דלת חלבון מן החי (35.2% מהחולים). מניתוח הנתונים עלה כי בקרב חולים שהקפידו על דיאטה ים תיכונית תועדה צריכה רבה יותר של חלבונים, חומצות שומן אומגה-שלוש, וויטמין B12, B6, C ו-D וחומצה פולית. בנוסף, באלו עם היענות גבוהה יותר תועדה היענות גבוהה יותר לפעילות גופנית מתונה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי לדפוס תזונה ים-תיכונית מספר יתרונות בחולים תחת טיפולי המודיאליזה, עם שיפור המצב התזונתי ואורחות חיים, דוגמת פעילות גופנית מתונה בהיקף גדול יותר.  לאור זאת, ייתכן ויש מקום להמלצה על דיאטה ים תיכונית לחולים תחת טיפול המודיאליזה, במקום דיאטה מערבית או דיאטה דלת חלבונים מן החי.

J Ren Nutr, Dec 2022

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה