Dialysis

היפונתרמיה ועודף נוזלים מלווים בסיכון מוגבר לתמותה בחולי דיאליזה (Nephrol Dial Transplant)

במאמר שפורסם בכתב העת Nephrology, Dialysis, Transplantation מדווחים חוקרים מאירופה על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי רמות נתרן בדם ומשק הנוזלים הינם גורמי סיכון בלתי-תלויים לתמותה בחולי דיאליזה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שיעורי התמותה של חולי דיאליזה עולים על 50% לאחר חמש שנים. הפרעות אקוטיות וכרוניות במשק הנוזלים והמלחים תורמים להישרדות הירודה ומהוות גורמי סיכון לתמותה.

כעת התבססו החוקרים על נתונים ממאגר European Clinical Database 5 להשלמת מחקר רטרוספקטיבי להערכת הקשר בין היפונתרמיה והיפרנתרמיה זמנית, משק נוזלים והסיכון לתמותה ב-72,163 חולי המודיאליזה מ-25 מדינות. עודף נוזלים הוגדר בנוכחות 2.5 ליטר מעל למשק הנוזלים התקין וחסר נוזלים הוגדר בנוכחות 1.1- ליטר מתחת למשק הנוזלים התקין. החוקרים אספו כ-2.2 מיליון מדדי רמות נתרן ומשק נוזלים והשלימו ניתוח סטטיסטי להערכת הקשר עם הסיכון לתמותה.

מהתוצאות עולה כי הסיכון לתמותה בחולים עם היפונתרמיה (נתרן בדם מתחת ל-135 מילימול/ליטר) היה מעט גבוה יותר בנוכחות משק נוזלים תקין (יחס סיכון של 1.26, רווח בר-סמך 95% של 1.18-1.35), עלה במחצית בחולים עם חסר נוזלים (יחס סיכון של 1.56, רווח בר-סמך 95% של 1.27-1.93) ועלה עוד יותר בנוכחות עודף נוזלים (יחס סיכון של 1.97, רווח בר-סמך 95% של 1.82-2.12).

ממצאי המחקר מעידים על חשיבות מעקב אחר משק הנוזלים בחולי דיאליזה, בעיקר בתת-קבוצה בסיכון גבוה של חולים עם היפונתרמיה. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לבחון את ההשפעות של היפונתרמיה והיפרנתרמיה כרונית וגורמי סיכון אחרים.

Nephrol Dial Transplant. 2023 Mar 1

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה