Dialysis

פעילות גופנית בזמן טיפולי המודיאליזה משפרת תפקוד גופני בחולים עם כשל כלייתי (NEJM Evidence)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine Evidence עולה כי פעילות גופנית בזמן טיפולי דיאליזה מלווה בשיפור המדדים במבחן מעבר מישיבה לעמידה בתוך 60 שניות בחולים עם כשל כלייתי תחת המודיאליזה. לצד השיפור התפקודי החוקרים מדווחים על שיעור אשפוזים נמוך יותר במהלך תקופת המחקר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם כשל כלייתי תחת טיפולי המודיאליזה שכיחות גבוהה של ירידה בתפקוד הגופני ומחלות כרוניות רבות. אימונים גופניים תחת השגחה ובתנאים מתאימים עשויים לסייע בניצול הזמן במהלך טיפולי המודיאליזה להפחתת ההידרדרות בתפקוד הגופני.

המחקר הרב-מרכזי, אקראי ומבוקר כלל 917 חולים ונועד לבחון את ההשפעה המשולבת של אימוני סיבולת ותנגודת על התפקוד הגופני, איכות חיים, אשפוזים והישרדות כוללת, בהשוואה לטיפול סטנדרטי בחולים עם מחלת כליות כרונית.

המשתתפים חולקו לקבוצת התערבות גופנית או טיפול סטנדרטי. התוצא העיקרי היה השינוי במדד STS60 (60-second Sit-To-Stand) מתחילת המחקר ועד לאחר 12 חודשים.

לאחר 12 חודשים, בקבוצת האימון הגופני תועד שיפור משמעותי בחזרות מעברים מישיבה לעמידה, עם עליה מכ-16 חזרות ל-19 חזרות. מנגד, בקבוצת הטיפול הסטנדרטי תועדה החמרה עם ירידה במספר החזרות מ-16 ל-15. בקבוצת ההתערבות תועד גם שיפור במבחן קימה והליכה (1.1 שניות, רווח בר-סמך 95% של 1.9-0.3) ובמרחק הליכה בשש דקות (37.5 מטרים, רווח בר-סמך 95% של 14.7-60.4) בהשוואה לזרוע הטיפול הסטנדרטי.

בקבוצת ההתערבות תועד גם שיפור בסיכום מדד גופני ובמדדי חיוניות של שאלוני איכות חיים, כפי שנקבע לפי שאלון SF-36. עם זאת, לא תועדו שינויים משמעותיים בתתי-מדדים אחרים.

בזרוע ההתערבות תועד שיעור אשפוזים נמוך יותר, עם חציון של יומיים באשפוז בכל שנה, זאת בהשוואה לחמישה ימי אשפוז בקבוצת הטיפול הסטנדרטי.

בשתי הקבוצות תועד שיעור דומה של אירועים חריגים במהלך טיפולי דיאליזה; עם זאת, החוקרים לא מצאו הבדלים משמעותיים בתמותה או באירועים חריגים ספציפיים לטיפולי דיאליזה.

החוקרים כותבים כי ההתערבות הגופנית העידה כי בתנאי עולם-אמיתי, שילוב אימוני סיבולת ותנגודת בזמן טיפולי דיאליזה ולאורך 12 חודשים הינה התערבות בטולה, אשר הובילה לשיפור בתפקוד הגופני והפחתת ימי אשפוז.

NEJM Evidence, June 17, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה