Diarrhea

סיכון מוגבר לתלונות גסטרואינטסטינאליות בחולי סוכרת מסוג 2 תחת טיפול במטפורמין לעומת טיפולים אחרים לאיזון רמות הסוכר (Front Endocrinol)

הסיכון לתופעות לוואי גסטרואינטסטינאליות, כולל כאבי בטן, בחילות ושלשול, גבוה יותר בחולים עם סוכרת מסוג 2 תחת טיפול במטפורמין, בהשוואה לטיפולים אחרים לאיזון רמות הסוכר בדם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Frontiers in Endocrinology. יתרה מזאת, הטיפול במטפורמין בשחרור-מיידי לווה בסיכון גבוה יותר לנפיחות בטנית ושלשול, בהשוואה למטפורמין בשחרור-ממושך.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מטפורמין הינו טיפול הבחירה בחולים עם סוכרת מסוג 2, אך הטיפול עשוי להיות מלווה בסיכון מוגבר לתופעות לוואי גסטרואינטסינאליות, המגביל את השימוש בתרופה. כעת השלימו החוקרים סקירה שיטתית ומטה-אנליזה להערכת הסיכון לתופעות לוואי גסטרואינטסינאליות על-רקע מטפורמין בחולים עם סוכרת מסוג 2 תחת טיפול במטפורמין.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי PubMed, CINAHL, Web of Science ו-Scopus לזיהוי מחקרים אקראיים ומבוקרים שכללו חולים עם סוכרת מסוג 2 תחת טיפול במטפורמין.

בסופו של דבר, הסקירה כללה 71 מחקרים אקראיים ומבוקרים, כאשר מהנתונים עלה כי טיפול במטפורמין לווה בסיכון מוגבר לכאבי בטן, שלשול ובחילות, בהשוואה לביקורות. הסיכון לכאבי בטן ובחילות היה הגבוה ביותר בהשוואה לפלסבו. הסיכון לנפיחות בטנית היה מוגבר רק במקרים בהם מטפורמין נבחן אל מול טיפול בתרופות ממשפחת מעכבי DPP-4.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי טיפול במטפורמין מלווה בסיכון גבוה יותר לתופעות לוואי גסטרואינטסטינאליות בהשוואה לטיפולים אחרים לאיזון רמות הסוכר בדם בחולים עם סוכרת מסוג 2. הסיכון לנפיחות ושלשול היה גבוה יותר עם מטפורמין בשחרור-מיידי לעומת מטפורמין בשחרור-ממושך.

 

Front Endocrinol, Sep 14, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה