Eating disorders

תוצאות מבטיחות ל-Psilocybin כנגד אנורקסיה נרבוזה (Nature Medicine)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Nature Medicine עולות תוצאות מבטיחות ל- Psilocybin במינון 25 מ”ג בשילוב עם תמיכה פסיכולוגית בטיפול בחולים עם אנורקסיה נרבוזה, כאשר ממצאי המחקר מעידים כי מדובר בגישת טיפול בטוחה ונסבל היטב להקלה על הפרעת האכילה.

מדגם המחקר כלל 10 נשים שענו על קריטריוני DSM-5 להגדרת אנורקסיה נרבוזה או הפוגה חלקית בהפרעת האכילה. גילאי המשתתפות נע בין 18 עד 40 שנים ומדד מסת הגוף הממוצע עמד על 19.7 ק”ג/מ2.

לאחר מנה יחידה של Psilocybin במינון 25 מ”ג, לא תועדו שינויים משמעותיים קלינית בתרשימי אק”ג, סימנים חיוניים, בדיקות מעבדה או אובדנות. כל האירועים החריגים המדווחים היו בדרגה קלה ותאמו לתסמינים אופייניים משנית ל- Psilocybin, דוגמת כאב ראש זמני, בחילות ועייפות.

הטיפול ב- Psilocybin לווה בירידה ברמות חרדה ועיסוק-יתר בענייני אוכל, אכילה וצורך גוף לאחר חודש אחד של מעקב אחר המטופלות.  עוד נרשמה ירידה בכל הנוגע לחששות בענייני משקל לאחר חודש (p=0.036) ולאחר שלושה חודשים (p=0.04), עם השפעה בהיקף בינוני-עד-גדול.

החוקרים מדווחים על הקלה בחשש בנוגע לצורת הגוף לאחר חודש אחד (p=0.036), אך לא לאחר שלושה חודשים (p=0.081).

מהנתונים עולה כי 4 מבין 10 נשים (40%) חוו ירידה משמעותית קלינית במדדי הפרעת אכילה לאחר שלושה חודשים, המקבילה להפוגה בפסיכופתולוגיה של הפרעת האכילה. עם זאת, החוקרים מזהירים כי ההשפעות על הפסיכופתולוגיה של הפרעת האכילה היו מאוד וריאביליות.

בממוצע, שינויים במדד מסת הגוף לא היו משמעותיים לאורך שלושה חודשים לאחר טיפול ב- Psilocybin. עם זאת, בחמש נשים תועדה עליה במדד מסת הגוף לאחר שלושה חודשים, אשר נעה בין 0.4 ק”ג/מ2 ועד 1.2 ק”ג/מ2.

בסיכומו של דבר, הטיפול ב- Psilocybin הדגים השפעה משמעותית בעיניי המשתתפות; 80% תיארו את הטיפול כאחת מחמש החוויות המשמעותיות ביותר בחייהן; 90% דיווחו על תחושה חיובית יותר באשר למהלך חייהן; 70% מהמשתתפות דיווחו על שינוי בזהות האישית ובאיכות החיים הכוללת.

רוב רובן של המשתתפות מחקר (90%) חשו כי לא היה די במתן מנה יחידה של התרופה.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר מעידים על תגובה משמעותית לטיפול חד-פעמי ב- Psilocybin בתת-קבוצה של נשים עם אנורקסיה נרבוזה. מדובר בממצאים משמעותיים לאור העובדה כי אפשרויות הטיפול הזמינות באוכלוסייה זו הן מוגבלות מאוד, מובילות לשיפור מתון בלבד בתסמינים ומתמקדות במשקל ובשיקום תזונתי ללא התייחסות לפסיכופתולוגיה ברקע. אעפ”י כן, מאחר ומדובר במחקר קטן בשלב 1 ובתווית-פתוחה, מדובר בממצאים מוקדמים, שאינם חד-משמעיים.

Nature Medicine, July 24, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה