Endocrinology other

רמות סידן באיסוף שתן לאורך יממה מנבאות סיכון לשברים וצפיפות עצם לאחר ניתוח היפרפאראתירואידיזם ראשוני (J Clin Endocrinol Metab)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה כי ריכוז סידן באיסוף שתן לאורך 24 שעות מהווה את המדד הביוכימי החשוב ביותר לניבוי היארעות מופחתת של שברים ושיפור צפיפות עצם לאחר ניתוח לטיפול בהיפרפאראתירואידיזם ראשוני.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כיום, חולים עם היפרפאראתירואידיזם ראשוני מאובחנים עם מחלה קלה יותר מבעבר. המנבאים הביוכימיים והקליניים עם השפעה על היארעות שברים וצפיפות העצם לאחר ניתוח לא נבחנו היטב. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון גורמים המנבאים היארעות שברים וצפיפות עצם לפני-ניתוח ולאחר ניתוח לטיפול בהיפרפאראתירואידיזם ראשוני.

הנתונים נאספו ממאגרי Swedish National Patient Register, כמו גם ממאגר Prescriber Drug Register ומרשם Cause of Death Register. מדגם המחקר כלל 709 חולים שעברו ניתוח מוצלח להסרת פאראתירואיד בשל היפרפאראתירואידיזם ראשוני ו-2,112 ביקורות תואמות לפי גיל, מין ואזור מגורים.

התוצאים העיקריים כללו היארעות שברים, שינוי אבסולוטי ועליה של לפחות 2.77%  בצפיפות העצם בצוואר ירך, עמ”ש (L2-4) ושליש ריחקני של הרדיוס לאחר שנה אחת.

בחולים עם היפרפאראתירואידיזם ראשוני תועדו שיעורי היארעות שברים גבוהים יותר לפני הניתוח, אך לא לאחר ניתוח היפרפאראתירואידיזם ראשוני. החוקרים זיהו קשר הפוך בין היארעות שברים לאחר ניתוח ובין ריכוז סידן באיסוף שתן לאורך 24 שעות (יחס שיעורי היארעות בשלישון התחתון של 0.29, רווח בר-סמך 95% של 0.11-0.73).

ריכוז סידן בדם וריכוז סידן באיסוף שתן לאורך 24 שעות, ריכוז PTH, רמות Osteocalcin ומשקל האדנומה נקשרו כולם עם התאוששות צפיפות העצם לאחר ההתערבות הניתוחית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי איסוף שתן 24 שעות להערכת ריכוז סידן הינו גורם חשוב בחיזוי הסיכון לשברים והשינוי בצפיפות העצם לאחר ניתוח היפרפארתאירואידיזם ראשוני.

J Clin Endocrinol Metab, Feb 27, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה