Fatty Liver

מחלת כבד שומני והיארעות מחלות לב וכלי דם (Aliment Pharmacol Ther)

במבוגרים עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול, פיברוזיס מתקדם בביופסיה ומדד פיברוזיס גבוה יותר זוהו כמנבאים משמעותיים של היארעות מחלות לב וכלי דם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Alimentary Pharmacology & Therapeutics.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת כבד שומני, שאינה על-רקע צריכת אלכוהול, מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם. עם זאת, לא ידוע אילו חולים עם מחלת כבד שומני מצויים בסיכון הגבוה ביותר למחלות לב וכלי דם. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לקבוע אילו גורמים קשורים עם היארעות אירועים קרדיווסקולאריים במחקר פרוספקטיבי של מבוגרים עם עדות בביופסיה למחלת כבד שומני, ללא היסטוריה קודמת של מחלות לב וכלי דם.

בין השנים 2011 עד 2018, מבוגרים עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול וללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם היו במעקב עד לאבחנה ראשונה של מחלת לב וכלי דם או תמותה.

לאחר חציון מעקב של כחמש שנים, 26 מבין 285 חולים (9.1%) אובחנו עם אירוע קרדיווסקולארי. פיברוזיס מתקדם (שלב 3-4) בביופסיה זוהה כגורם מנבא משמעותי להיארעות מחלות לב וכלי דם וממצא זה נותר מובהק סטטיסטית בניתוח רב-משתני (יחס סיכון מתוקן של 2.86, רווח בר-סמך 95% של 1.36-6.04), לאחר שנלקחו בחשבון ערפלנים רלבנטיים, כולל גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם.

מבין המדדים הלא-פולשניים של פיברוזיס, מדד פיברוזיס במחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול היה המנבא הבלתי-תלוי היחיד למחלות לב וכלי דם. מאפיינים היסטולוגיים אחרים לא נקשרו עם היארעות מחלות לב וכלי דם.

ממצאי המחקר עשויים לסייע בהערכת חולים עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול למניעה ראשונית של מחלות לב וכלי דם ודרושים מחקרים נוספים להערכת הקשר בין פיברוזיס מתקדם ובין מחלות לב וכלי דם.

Aliment Pharmacol Ther. 2020;51(7):728-736.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה