Fatty Liver

רמות Tsukushi בדם מנבאות חומרת פיברוזיס כבדי ללא תלות בסוכרת מסוג 2 (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול (Nonalcoholic Fatty Liver Disease, או NAFLD) רמות Tsukushi (או TSK) מוגברות ומשקפות את חומרת פיברוזיס כבדי.

בקע למחקר מסבירים החוקרים כי Tsukushi הינו הפטוקין שזוהה לאחרונה ומטרתם כעת הייתה לבחון את הקשר בין רמות Tsukushi בדם ובין חומרת NAFLD בחולים עם וללא סוכרת מסוג 2.

מדגם המחקר כלל 393 חולים עם סוכרת ו-289 חולים ללא סוכרת אשר גויסו למחקר להערכת אלסטוגרפיה לקביעת סטיאטוזיס ופיברוזיס כבדי. רמות Tsukushi נמדדו בשיטת ELISA ונוכחות NAFLD הוגדרה בנוכחות מדד CAP (או Controlled Attenuation Parameter) של 248 dB/m ומעלה.

החוקרים מדווחים כי תועדה עדות ל-NAFLD ב-276 (70.2%) חולים עם סוכרת מסוג 2 וב-129 (44.6%) מאלו ללא סוכרת, כאשר רמות Tsukushi בדם היו גבוהות יותר משמעותית בהשוואה לאלו ללא NAFLD, הן בקרב חולי סוכרת (91 ננוגרם/מ”ל לעומת 82.5 ננוגרם/מ”ל, p<0.01) והן בחולים ללא סוכרת (97.1 ננוגרם/מ”ל לעומת 80.8 ננוגרם/מ”ל, בהתאמה, p<0.01).

מניתוח חד-משתני עלתה קורלציה משמעותית בין רמות Tsukushi בדם ובין דרגת סטיאטוזיס ופיברוזיס, הן בחולים עם סוכרת והן באלו ללא סוכרת. מניתוח רב-משתני עלה כי רק נוקדות כבדית וקצב פינוי גלומרולארי משוער זוהו כגורמים משמעותיים המשפיעים על רמות Tsukushi והקשר לא היה תלוי באבחנה של סוכרת וברמות אדיפונקטין בדם.

מבין 405 חולים ללא NAFLD, ב-49 חולים תועדה עדות לפיברוזיס מתקדם או שחמת כבד. השטח מתחת לעקומת ה-ROC של רמות Tsukushi המעיד על פיברוזיס מתקדם או שחמת כבד עמד על 0.70 (רווח בר-סמך 95% של 0.62-0.77), תוצאות טובות יותר משמעותית ממדד FIB-4, שהדגים שטח מתחת לעקומה של 0.64 (רווח בר-סמך 95% של 0.55-0.72).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי רמות Tsukushi בדם עשויות לנבא חומרת פיברוזיס כבדי, ללא תלות בסוכרת מסוג 2.

J Clin Endocrinol Metab, Nov 2, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה