Fatty Liver

מחלת קרוהן מלווה בסיכון מוגבר לפיברוזיס כבדי (Eur J Intern Med)

מחלת קרוהן הינה גורם סיכון בלתי-תלוי לפיברוזיס כבדי בחולים עם מחלת מעי דלקתית ומחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת European Journal of Internal Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיימים נתונים סותרים אודות שכיחות מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול בחולים עם מחלת מעי דלקתית וגורמי סיכון על-רקע מחלת המעי. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את שיעורי ההימצאות וגורמי הסיכון על-רקע מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול ופיברוזיס כבדי בחולים עם מחלת מעי דלקתית, בהשוואה לביקורות ללא מחלת מעי דלקתית.

מדובר במחקר חתך, מקרה-ביקורת, שכלל 741 מקרים של חולים עם מחלת מעי דלקתית ו-170 ביקורות ללא מחלת מעי דלקתית, תואמות בגיל ומין. כל המשתתפים השלימו בדיקת אולטרה-סאונד של הכבד, בדיקת אלסטוגרפיה ובדיקות מעבדה. ניתוח סטטיסטי שימש לתקנון לגורמי סיכון מטבוליים קלאסיים והיסטוריה של טיפול סיסטמי בסטרואידים.

מהנתונים עולה כי שכיחות מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול עמדה על 45% בחולים עם מחלת מעי דלקתית, בהשוואה ל-40% בביקורות (p=0.255), כאשר שיעורי פיברוזיס כבדי עמדו על 10% באלו עם מחלת המעי לעומת 2.9% בקבוצת הביקורת (p=0.062).

משך מחלת מעי דלקתית ארוך יותר (יחס סיכויים מתוקן של 1.02, רווח בר-סמך 95% של 1.001-1.04) וגיל מבוגר יותר בעת אבחנת מחלת מעי דלקתית (יחס סיכויים מתוקן של 1.02, רווח בר-סמך 95% של 1.001-1.04) זוהו כגורמי סיכון בלתי-תלויים למחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול בחולים עם מחלת מעי דלקתית.

מחלת קרוהן זוהתה כגורם סיכון בלתי-תלוי לפיברוזיס כבדי משמעותי בחולים עם מחלת מעי דלקתית ומחלת כבד שומני (יחס סיכויים מתוקן של 3.97, רווח בר-סמך 95% של 1.78-8.96). מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול תועדה בנוכחות מדדי מסת גוף נמוכים יותר בחולים עם מחלת מעי דלקתית עם מחלת כבד שומני, בהשוואה לאלו ללא מחלת מעי דלקתית עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול (יחס סיכויים מתוקן של 0.92, רווח בר-סמך 95% של 0.87-0.98).

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שלא זוהו הבדלים בשיעורי הימצאות מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול ופיברוזיס כבדי בין חולים עם מחלת מעי דלקתית וביקורות ללא מחלת המעי, מהנתונים עולה כי יש לעקוב מקרוב אחר הסיכון להתקדמות פיברוזיס כבדי בחולים עם מחלת קרוהן ומחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול, בפרט באלו עם מחלה פעילה ממושכת.

Eur J Intern Med, Oct 21, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה