Fatty Liver

שיעורי תמותה עקב מחלת כבד על-רקע אלכוהול גבוהים יותר בנשים (J Hepatol)

בנשים עם מחלת כבד סטיאטוטית על-רקע צריכת אלכוהול סיכון גבוה יותר לתמותה, בהשוואה לגברים עם מחלת הכבד, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Journal of Hepatology.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים נתונים מסקרי National Health and Nutrition Examination Survey III (בשנים 1988-1994), שכללו מדדי אולטרה-סאונד סטנדרטיים של סטיאטוזיס כבדי, הערכת סיכון קרדיו-מטבולי ושאלות אודות צריכת אלכוהול.

מבין 10.007 משתתפים בגילאי 20 שנים ומעלה (גיל ממוצע של 42 שנים; 50.3% גברים) שנכללו בסקר והיו במעקב לאורך חציון של 26.7 שנים, אבחנה של מחלת כבד סטאטוטית על-רקע הפרעה מטבולית תועדה ב-1,461 מקרים, מחלת כבד על-רקע צריכת אלכוהול תוארה ב-105 מקרים, מחלת כבד על-רקע אלכוהול והפרעה מטבולית תועדו ב-225 מקרים, כאשר מחלת כבד סטיאטוטית אחרת תועדה ב-180 מקרים.

החוקרים בחנו את בחנו את הסיכון לתמותה מכל-סיבה על-רקע מחלת כבד סטיאטוטית לאחר תקנון לגיל, הרגלי עישון, לחץ דם סיסטולי, תרופות כנגד יתר לחץ דם, סוכרת מסוג 2, טיפול בתרופות לסוכרת, מדד מסת גוף, פרופיל שומנים וטיפול לאיזון שמנים בדם, גזע והכנסה משפחתית.

בגברים, שכיחות מחלת כבד סטיאטוטית על-רקע הפרעה מטבולית עמדה על 18.5% ומחלת כבד על-רקע הפרעה מטבולית וצריכת אלכוהול תועדה ב-3.2% ומחלת כבד על-רקע צריכת אלכוהול תועדה ב-1.7%, בעוד שהשיעורים המקבילים בנשים עמדו על 10.3%, 1.2% ו-0.3%, בהתאמה.

בניתוח הישרדות שכלל תקנון רב-משתני, החוקרים לא זיהו קשר בין מחלת כבד על-רקע הפרעה מטבולית ובין תמותה מכל-סיבה בשני המינים, בהשוואה לאלו ללא מחלת כבד סטיאטוטית. מנגד, מחלת כבד על-רקע אלכוהול והפרעה מטבולית לווה בעליה של 83% בסיכון לתמותה מכל-סיבה בנשים (יחס סיכון של 1.83), אך לא בגברים.

הממצאים מצביעים על קשר בין מחלת כבד על-רקע צריכת אלכוהול ובין תמותה מכל-סיבה בשני המינים, עם סיכון גדול יותר בנשים לעומת גברים (יחסי סיכון של 3.49 לעומת 1.89, בהתאמה), מקביל לעליה של 160% בסיכון לתמותה בנשים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מאחר וצריכת אלכוהול הינה גורם סיכון הפיך, הגבלת צריכת אלכוהול, בפרט בנשים בסיכון למחלת כבד סטיאטוטית עשויה לסייע בהפחתת הסיכון לתמותה בחולים עם מחלת כבד סטאטוטית.

J Hepatol, Feb, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה