Fibromyalgia

שינויים בעמוד-שדרה צווארי מזוהים בלמעלה מ-80% מהחולים עם פיברומיאלגיה (J Clin Rheumatol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Rheumatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ב-83% מהחולים עם פיברומיאלגיה עדות הדמייתית ליישור עמוד-שדרה צווארי. מהנתונים עולה כי אובדן עקמומיות עמוד-שדרה צווארי נפוצה פי 6.5 בחולים עם פיברומיאלגיה לעומת ביקורות באוכלוסייה הכללית.

להערכת עקומת עמוד-שדרה צווארי בצילומים של חולים עם פיברומיאלגיה החוקרים השלימו מחקר שהתבסס על הרשומות הרפואיות ובחנו באופן רטרוספקטיבי 270 צילומי עמ”ש צווארי של נשים מבוגרות עם כאבי צוואר בין 2015 עד 2018, תוך מדידת זווית קוב (Cobb) להערכת העקומה הלורדוטית של עמ”ש צווארי.

מבין אלו, 155 חולים ענו על הקווים המנחים של ה-American College of Rheumatology לאבחנת פיברומיאלגיה (גיל ממוצע של 44.8 שנים), כאשר 115 חולים ענו על הקריטריונים לאבחנת מחלה ריאומטית אחרת ושימשו כביקורות. יישור עמוד-שדרה צווארי הוגדר בנוכחות עם מדידת זווית קוב של 10 מעלות.

מהנתונים עולה כי בחולים עם פיברומיאלגיה תועדה עקומה ממוצעת של 6.4 מעלות, בהשוואה לעקומה ממוצעת של 13.8 מעלות בקבוצת הביקורת (p<0.001). בנוסף, ב-83.2% מהחולים עם פיברומיאלגיה תועדה זווית קוב של עד 10 מעלות, בהשוואה ל-32.2% מאלו בקבוצת הביקורת (p<0.001). יתרה מזאת, החוקרים מצאו כי ב-50.3% מהחולים עם פיברומיאלגיה תועדה זווית קוב של עד 5 מעלות, זאת בהשוואה ל-7.8% בלבד מאלו בקבוצת הביקורת (p<0.001).

החוקרים כותבים עוד כי ממצאי המחקר מעידים עוד כי לחץ השרירים היה גבוה פי שלוש בחולים עם פיברומיאלגיה, בהשוואה לביקורות.

לסיכום, לחץ שרירים מוגבר ויישור של הצוואר הם שני מאפיינים חשובים המסייעים באבחנה של פיברומיאלגיה וכן מרמזים לאתיולוגיה אפשרית למחלה זו ועשויים לסייע בטיפול בחולים אלו.

 

J Clin Rheumatol, Dec 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה