Fibromyalgia

שכיחות גבוהה של פיברומיאלגיה במחלימים מקורונה (PLoS One)

קורונה

פיברומיאלגיה נפוצה מאוד בקרב מטופלים שהחלימו מזיהום בנגיף קורונה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת PLoS One.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הפתוגנזה המדויקת של פיברומיאלגיה אינה ברורה. עם זאת, מגוון זיהומים נקשרו עם התפתחות תסמונת הכאב לאחר השלב האקוטי. כעת הם ביקשו לבחון את היארעות פיברומיאלגיה בקרב מחלימים מקורונה לאחר אשפוז בשל הזיהום הנגיפי.

מחקר החתך כלל חולים ששוחררו לאחר אשפוז בשל COVID-19 מהמרכז הרפואי שיבא בין יולי 2020 ועד נובמבר 2020. ראיון טלפוני הושלם עם המחלימים וכלל מספר שאלונים: Fibromyalgia Survey Diagnostic Criteria Questionnaire, שאלון Sense of Coherence Questionnaire להערכת עמידות ושאלון Subjective Traumatic Outlook Questionnaire להערכת ההיבטים הפסיכולוגיים נלווים של האירוע הטראומטי.

החוקרים חישבו את שיעורי פיברומיאלגיה לאחר COVID-19 במטרה לזהות גורמים המנבאים את התפתחות תסמונת הכאב.

מדגם המחקר כלל 198 חולים שהשלימו את הריאיון הטלפוני (גיל חציוני של 64 שנים, 37% נשים).

לאורך חציון מעקב של 5.2 חודשים, שיעורי היארעות פיברומיאלגיה עמדו על 15% (30 חולים) וב-87% מהחולים (172 חולים) תועד לפחות תסמין אחד על-רקע פיברומיאלגיה.

מהנתונים עולה קשר מובהק סטטיסטית בין מגדר נקבי ובין הסיכון לפיברומיאלגיה לאחר COVID (יחס סיכויים של 3.65, p=0.002). בנוסף, החוקרים זיהו קשר בין חציון גבוה של מדד Subjective Traumatic Outlook (יחס סיכויים של 1.19, p<0.001) וחציון נמוך של מדד Sense of Coherence (יחס סיכויים של 0.92, p<0.001) ובין הסיכון להתפתחות פיברומיאלגיה לאחר הזיהום הנגיפי.

ממצאי המחקר מציעים כי חוויה טראומטית סובייקטיבית ויכולת עמידות נמוכה קשורים בקשר הדוק עם הסיכון להתפתחות פיברומיאלגיה לאחר זיהום בקורונה.

PLoS One, Feb 10, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה