Fibromyalgia

טיפול בחמצן היפרברי משפר תוצאות במבוגרים עם פיברומיאלגיה לאחר חבלת ראש (PLoS One)

טיפול בחמצן היפרברי עשוי להביא לשיפור בתסמיני כאב, איכות חיים ותפקוד חברתי ורגשי במבוגרים עם פיברומיאלגיה לאחר חבלת ראש טראומטית, בהשוואה להתערבות תרופתית, כך מדווחים פרופ’ יעקב אבלין ושותפיו מבית החולים איכילוב במאמר שפורסם בכתב העת PLoS One.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אפשרויות הטיפול הנוכחיות בפיברומיאלגיה מבוססות על התערבות מולטי-דיציפלינרית, עם חשיבות מתונה בלבד לטיפול תרופתי והצלחה מתונה בלבד.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את תוצאות טיפול בחמצן היפרברי בחולים עם פיברומיאלגיה על-רקע חבלת ראש. הם השלימו מחקר פרוספקטיבי, אקראי ומבוקר במרכז הרפואי שמיר וכללו 64 מבוגרים עם פיברומיאלגיה והיסטוריה של חבלת ראש.

המשתתפים חולקו באקראי להשלמת 60 מפגשי טיפול, חמש פעמים בשבוע, של טיפול בחמצן היפרברי, אשר כלל נשימה של 100% חמצן דרך מסכה בלחץ של 2 אטמוספירות למשך 90 דקות, או התערבות תרופתית (ליריקה 75 מ”ג ביום לפני השינה או סימלבטה במינון 30 מ”ג בבוקר) למשך שלושה חודשים.

התוצא העיקרי היה עצימות כאב סובייקטיבי על-פי מדד VAS (או Visual Analog Scale) ותוצאי סיום משניים כללו את תוצאות שאלונים להערכת איכות חיים, תסמינים על-רקע פיברומיאלגיה ותסמינים פסיכולוגיים, הערכת סף כאב ובדיקות הדמיה של המוח.

מהנתונים עולה אינטראקציה משמעותית של קבוצת טיפול וזמן בעצימות כאב בזרוע טיפול בחמצן היפרברי (29 חולים), בהשוואה לטיפול תרופתי (29 חולים), עם גודל השפעה גדול בהפחתת עצימות כאב לאחר טיפול בחמצן היפרברי, בהשוואה לתוצאות טיפול תרופתי. יתרה מזאת, דווח על שיפור משמעותי בתסמינים על-רקע פיברומיאלגיה, איכות חיים, תסמינים פסיכולוגיים וסבילות כאב בעקבות טיפול בחמצן היפרברי.

באשר לבדיקות SPECT של המוח, בקרב 17 החולים בזרוע טיפול בחמצן היפרברי ו-25 חולים בזרוע טיפול תרופתי שהשלימו את בדיקות ההדמיה תועדה אינטראקציה משמעותית של קבוצת טיפול וזמן בין קבוצות הטיפול בחמצן היפרברי וטיפול תרופתי, בפרט באונה פרונטאלית שמאלית וקורטקס טמפורלי ימני.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על שיפור משמעותי בכלל מדדי כאב, איכות חיים, תפקוד חברתי ורגשי בחולים עם פיברומיאלגיה בעקבות טיפול בחמצן היפרברי.

PLoS One, March 10, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה