Gastro other

בטיחות כריתת כיס מרה לאחר פינוי אנדוסקופי של אבנים בדרכי מרה באותו אשפוז (Can J Surg)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Canadian Journal of Surgery מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ניתן להשלים בבטחה ניתוח לכריתת כיס מרה במהלך אותו אשפוז בו הושלמה פרוצדורה אנדוסקופית לפינוי אבנים בצינור המרה המשותף. 

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הישנות אבנים בצינור המרה המשותף וסיבוכים אחרים בדרכי מרה לאחר ERCP (או Endoscopic Retrograde Cholangiopancreatography) מופיעים בשכיחות גבוהה. למרות המלצות לכריתת כיס מרה מוקדמת, השלמת ההתערבות הניתוחית באותו אשפוז בו הושלם סילוק אנדוסקופי של האבנים אינה מבוצע כשגרה.

החוקרים בחנו את הרשומות הרפואיות של חולים שעברו ERCP בשל מחלת אבני מרה לצורך פינוי צינור המרה המשותף ולאחר מכן עברו כריתה של כיס המרה בין יולי 2012 ועד יוני 2022. החולים סווגו לשתי קבוצות: חולים שעברו כריתת כיס מרה באותו אשפוז וחולים אשר שוחררו לביתם ועברו כריתת כיס מרה בשלב מאוחר יותר.

מדגם המחקר כלל 268, כאשר 71 חולים (26.6%) עברו כריתת כיס מרה באותו אשפוז לאחר סילוק אבנים מצינור המרה המשותף ע”י ERCP. שיעור גבוה יותר של חולים בגילאי 80 שנים ומעלה היו בזרוע שעברה כריתת כיס מרה מיד, בהשוואה לשיעור החולים לאחר העשור התשיעי לחייהם בזרוע ההתערבות המאוחרת. מדד ASA (או American Society of Anesthesiologists) היה גבוה יותר משמעותית בקבוצת החולים שעברו כריתת כיס מרה באותו אשפוז.

מהנתונים עולה כי לא היו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בשיעור הסיבוכים הניתוחיים, שיעורי ניתוח פתוח לכריתת כיס המרה או תמותה. משך הניתוח היה ארוך יותר משמעותית בקבוצת החולים בהם נדחתה ההתערבות לכריתת כיס המרה.

בקרב חולים בהם ההתערבות הניתוחית נדחתה, ב-18.3% מהחולים תועדה לפחות הישנות אחת של אבני בצינור המרה המשותף וב-38.6% מהחולים תועדה הישנות סיבוכים על-רקע אבני מרה לפני ניתוח כריתת כיס מרה. כל האירועים הללו לא תועדו בקבוצת החולים שעברו כריתת כיס מרה באותו אשפוז.

לא תועדו הבדלים בין הקבוצות בשיעורי הישנות אבנים בצינור המרה המשותף או בשיעורי סיבוכים אחרים בדרכי מרה לאחר האבחנה הראשונית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ניתוח כריתת כיס מרה באותו אשפוז לאחר פינוי אבנים בצינור המרה המשותף הינה גישה בטוחה, גם בקשישים עם מחלות רקע. בהשוואה לדחיית ההתערבות הניתוחית לכריתת כיס המרה, גישת התערבות זו לא לוותה בסיכון מוגבר לסיבוכים וייתכן כי תפחית את הסיכון להישנות אירועים בדרכי מרה.

Can J Surg September 21, 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה