Geriatrics

מוזיקה מרגיעה מטופלים עם דמנציה (International Journal of Geriatric Psychiatry)

מחקר חדש הראה כי האזנה למוזיקה אשר מותאמת באופן אישי למטופל הסובל מדמנציה, עשויה להועיל, לזמן חולף, במקרים של אגיטציה

מחקר חדש שפורסם ב- International Journal of Geriatric Psychiatryהראה כי האזנה למוזיקה אשר מותאמת באופן אישי למטופל (IML – Individualized music listening) הסובל מדמנציה, עשויה להועיל, לזמן חולף, במקרים של אגיטציה. כדי להעריך את ההשפעה של IML, המחקר כלל 90 מבוגרים שהוקצו באופן אקראי לקבוצה עם התערבות של IML ולקבוצה ללא התערבות, ולאחר מכן צפו החוקרים בתסמינים ההתנהגותיים והפסיכולוגיים של דמנציה (BPDS – Behavioral and Psychological Symptoms of Dementia) שהופיעו בקרב המשתתפים. המחקר מצא כי במהלך ההאזנה למוזיקה, קבוצת ההתערבות הציגה פחות מקרים של BPSD בהשוואה לקבוצת הביקורת, עם זאת, לא היה הבדל משמעותי במקרי ה-BPSD בין הקבוצות טרם או לאחר השמעת המוזיקה. החוקרת הראשית, פרופ’ גבריאל וילז, ראש המחלקה לייעוץ והתערבות קלינית, המכון לפסיכולוגיה, אוניברסיטת פרידריך שילר ג’נה, גרמניה, אמרה כי “הממצאים מצביעים על כך ש-IML עשוי להפחית ביעילות BPSD, למרות שההשפעה היא קצרת מועד. כמו כן, מכיוון של-IML כמעט ואין תופעות לוואי והיא מיושמת בקלות, יש לשלב IML בשגרת הטיפול היומיומית במטופלים עם דמנציה”. וילז הוסיפה כי “ל-BPSD יש השפעה גדולה על איכות חייו של המטופל, ועל נטל המטפל, ובשל ההשפעות השליליות של הטיפולים תרופתיים, יש מקום רב להתערבויות שאינן תרופתיות וביכולתן להפחית BPSD”.

החוקרים הקצו באופן אקראי את המשתתפים לקבוצת התערבות (n=44) ולקבוצת ביקורת(n=46) כך שלא היו הבדלים מובהקים בין הקבוצות מבחינת גיל (גיל ממוצע 84), מין (81.9% ו-73.9% נשים, בהתאמה) או רמת התפקוד הקוגניטיבי. כמו כן, המשתתפים בשתי הקבוצות סבלו מדמנציה “קשה” (ציון נמוך מ-10 במבחן מיני מנטל). ה-BPSD כלל אגיטציה, דיכאון, תוקפנות וחוסר התמצאות, והוא הוערך על ידי פסיכולוגים. קבוצת ההתערבות השתתפה במפגשים שכללו IML, ולאחר מכן החוקרים השתמשו במבחני t בכדי להשוות BPSD בשתי הקבוצות לפני, במהלך ולאחר המפגש.

תוצאות המחקר הראו כי BPSD לא היה שונה בין הקבוצות לפני או לאחר מפגש ה-IML, אך היה נמוך משמעותית בקבוצת ההתערבות מאשר בקבוצת הביקורת במהלך מפגש ה-IML (Cohen’s d = 0.45, p value = 0.017). החוקרים מציינים כי התוצאות מרמזות על כך ש-IML מפחית באופן משמעותי את ה-BPSD, אך הוא עולה שוב לאחר הפסקת המוזיקה. הם משערים כי IML עשוי לעורר אזורי מוח הקשורים לזיכרון מוזיקה, וקוראים למחקרים נוספים שיבדקו את ההשפעות ארוכות הטווח של IML, שעשויות לדרוש תקופות ארוכות יותר של האזנה למוזיקה קבועה בכדי לשמר אזורים מוחיים מניוון עצבי.

לכתבה ב- Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה