Geriatrics

הקפדה הדוקה יותר על דיאטה ים-תיכונית עשויה להפחית את הסיכון לדמנציה (BMC Med)

בקרב מבוגרים המקפידים באופן הדוק יותר של דיאטה ים תיכונית תועד סיכון נמוך יותר להתפתחות דמנציה, ללא תלות בסיכון הגנטי להפרעה הקוגניטיבית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת BMC Medicine.

החוקרים מאנגליה זיהוי 60,298 משתתפים ממחקר UK BioBank אשר דיווחו על עצמם כלבנים, בגילאי 60 שנים ומעלה.  המשתתפים השלימו את שאלון Oxford WebQ בתחילת המחקר ובין אפריל 2009 וספטמבר 2010 ועד ארבע פעמים נוספים בין פברואר 2011 ועד יוני 2012, להערכת ההיענות לדיאטה ים-תיכונית. היענות נמדדה לפי מדד MEDAS (או Mediterranean Diet Adherence Screener) ומדד Mediterranean Diet Pyramid.

מדד סיכון פוליגני שימש לזיהוי הסיכון של כל משתתף לדמנציה . היארעות דמנציה נקבעה על-פי הערכת הרשומות הרפואיות באשפוז ורישומי תמותה.

היענות גדולה יותר לדיאטה ים תיכונית הפחית את הסיכון האבסולוטי לדמנציה. על-פי מדדי MEDAS, הסיכון האבסולוטי לדמנציה עמד על 1.73% עם היענות נמוכה, 1.5% עם היענות בינונית ו-1.18% עם היענות גבוהה לדיאטה ים-תיכונית. מדדי Mediterranean Diet Pyramid העידו כי הסיכון האבסולוטי לדמנציה עמד על 1.67% עם היענות נמוכה, 1.53% עם היענות בינונית ו-1.21% עם היענות גבוהה לדיאטה ים תיכונית.

החוקרים זיהו קשר חיובי בין מדדים פוליגניים ובין הסיכון לדמנציה (יחס סיכון של 1.224, רווח בר-סמך 95% של 1.10-1.36). עם זאת, לא תועדה אינטראקציה משמעותית בין מדדי סיכון פוליגניים לדמנציה ובין היענות לדיאטה ים תיכונית.

ממצאי המחקר מדגישים את החשיבות של התערבויות תזונתיות כחלק מהגישות למניעת דמנציה, ללא תלות בנטייה הגנטית להפרעה הקוגניטיבית.

BMC Med, March 14, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה