Geriatrics

אובדן שמיעה מלווה בסיכון מוגבר לתסמיני דכאון וירידה קוגניטיבית בקשישים (Int J Geriatr Psychiatry)

אובדן שמיעה מלווה בסיכון מוגבר לירידה קוגניטיבית והופעת תסמיני דכאון בקשישים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Geriatric Psychiatry. עוד עולה מהנתונים כי שימוש במכשירי שמיעה עשוי להפחית את הסיכון לתסמיני דיכאון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אובדן שמיעה, דיכאון וירידה קוגניטיבית מופיעים בשכיחות גבוהה בקשישים. כעת הם בחנו את הקשר בין אובדן שמיעה ובין תסמיני דיכאון ותפקוד קוגניטיבי במדגם ארצי מייצג של מטופלים בגילאי 50 שנים ומעלה מברזיל.

הנתונים במאגר Brazilian Longitudinal Study of Aging כללו מידע אודות אובדן שמיעה, שימוש בעזרי שמיעה, תסמיני דיכאון ומדד קוגניטיבי כולל (משלב של זיכרון מיידי ומאוחר, שטף מילולי, אוריינטציה וזיכרון פרוספקטיבי) במדגם כלל 9,412 משתתפים.

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין אובדן שמיעה ושימוש בעזרי שמיעה עם תסמיני דיכאון ויכולת קוגניטיבית. הסקירה כללה 7,837 משתתפים עם נתונים מלאים ולאחר מכן הושלם ניתוח חוזר של הנתונים על-סמך מידע מכלל המדגם.

בהשוואה לאלו ללא אובדן שמיעה, באלו עם ירידה בשמיעה תועד סיכוי גבוה יותר למספר גדול יותר של תסמיני דכאון (p<0.000) ותפקוד קוגניטיבי גרוע יותר (p=0.025).

בקרב אלו עם אובדן שמיעה, השימוש בעזרי שמיעה לווה בתפקוד קוגניטיבי גרוע יותר (p=0.029), אך לא זוהה קשר עם תסמיני דיכאון (p=0.143); עם זאת, שימוש יעיל בעזרי שמיעה נקשר תסמיני דיכאון קלים יותר (p=0.045) ויכולת קוגניטיבית גרועה יותר (p=0.022).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על קשר בין אובדן שמיעה ובין תסמיני דיכאון ותפקוד קוגניטיבי בקשישים. יתרה מזאת, שימוש במכשירי שמיעה עשוי להפחית את הסיכון להפרעה במצב הרוח.

Int J Geriatr Psychiatry. 2023 Mar 23

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה