Glaucoma

מחלות רקע במטופלים עם גלאוקומה פתוחת זווית (מתוך Ophthalmology)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון נובמבר 2010 של Ophthalmology, עולה כי מטופלים רבים עם גלאוקומה פתוחת זווית (Open-angle glaucoma, OAG) בטייוואן סובלים ממחלות רקע אחרות.

החוקרים כותבים כי מטופלים עם OAG הם לרוב מבוגרים יותר, ולכן סובלים מסיכון מוגבר למחלות כרוניות אחרות. עם זאת, לא ברור האם קיים קשר בלתי תלוי בין OAG ובין עלייה בסיכוי למחלות רקע נוספות. מטרת החוקרים הייתה להעריך את שכיחותן של מספר מחלות רקע בקרב מטופלים עם OAG, ולקבוע האם מחלות אלו שכיחות יותר בחולי OAG לעומת אנשים ללא גלאוקומה.

זהו מחקר רטרוספקטיבי מסוג מקרה-ביקורת, שכלל 76,673 משתתפים עם OAG ו-230,019 ביקורות ללא OAG ממאגר ה- Taiwan National Health Insurance Research Database, אשר הותאמו לפי גיל, מין, מגורים באיזור עירוני, והכנסה חודשית. החוקרים בחרו 31 מחלות רקע על בסיס ה- Elixhauser Comorbidity Index.

מתוצאות המחקר עולה כי 50.5% מהמשתתפים בקבוצת ה-OAG סבלו מיתר לחץ דם, 30.5% מהם סבלו מהיפרליפידמיה ו-30.2% סבלו מסוכרת. החוקרים מדווחים כי לאחר תקנון, השכיחות של 28 מבין 31 מחלות הרקע שנבדקו הייתה גבוהה יותר במשתתפים עם OAG לעומת קבוצת הביקורת.

במחקר נמצא יחס סיכויים (OR) גבוה מ-1.5 ליתר לחץ דם, היפרליפידמיה, לופוס, סוכרת, היפותירואידיזם, הפרעות במאזן הנוזלים והאלקטרוליטים, דיכאון ופסיכוזה במשתתפים עם OAG. כמו כן, השכיחות של יתר לחץ דם, היפרליפידמיה, שבץ, סוכרת, מחלת כבד וכיב פפטי הייתה גבוהה ביותר מ-3% בקבוצת ה-OAG, לעומת קבוצת הביקורת.

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי למשתתפים עם OAG נמצא סיכוי גבוה יותר לסבול ממחלות רקע חמורות. לדבריהם, ההתייחסות לגלאוקומה צריכה להיות כאל מחלה סיסטמית, והתוצאות מדגישות את הצורך בהערכה מערכתית באוכלוסיה זו.

Ophthalmology, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה