Glaucoma

חשיבות בדיקות להערכת שדה ראיה אחת לחצי שנה בחולים בסיכון גבוה עם לחץ תוך עיני מוגבר (J Glaucoma)

בחולים עם לחץ תוך-עיני מוגבר ישנה חשיבות רבה להשלמת בדיקות להערכת שדות ראיה כל חצי שנה במידה והם בסיכון גבוה או בינוני להתקדמות לגלאוקומה ראשונית פתוחת-זווית וכל שנה במידה והם בסיכון נמוך להתקדמות המחלה העינית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Glaucoma.

החוקרים התבססו על סימולציות ממוחשבות לחישוב משך הזמן הנדרש עם מרווחים שונים בין בדיקות להערכת שדות ראיה לזיהוי אובדן משמעותי קליני ומתקדם במהירות של שדה ראיה.

על-סמך הנתונים ממאגר OHTS (או Ocular Hypertension Treatment Study) זוהו חולים עם למעלה מחמישה ביקורים ולפחות שנתיים של מעקב, אשר סווגו לשלוש קבוצות על-פי חישוב הסיכון בתוך חמש שנים להתפתחות גלאוקומה ראשונית פתוחת-זווית.

בכל קבוצה הושלמה סימולציה להערכת משך הזמן לזיהוי התקדמות מהירה של פגיעה בשדה ראיה, אשר הוגדרה כ-0.42 dB/year, בעוצמה של 80% ובמרווחים של 4, 6, 12 ו-24 חודשים. החוקרים גם חישבו את משך הזמן בכל קבוצה עד לאובדן שדה ראיה משמעותי קלינית, אשר הוגדר כאובדן של 3 dB.

בכל קבוצת סיכון נרשמה ירידה בזמן הזיהוי של כ-18% עם בדיקות כל שישה חודשים לעומת בדיקות כל שנה, כמו גם בדיקות כל 12 חודשים לעומת בדיקות כל שנתיים. הירידה בזמן הזיהוי הייתה קטנה יותר בהשוואת בדיקות אחת לארבעה חודשים לעומת בדיקות אחת לשישה חודשים (כ-11.5% בכל קבוצת סיכון).

מרווח זמן קצר יותר בין בדיקות של שישה חודשים נדרש לזיהוי אובדן משמעותי קלינית של שדה ראיה בחולים בסיכון בינוני וגבוה. מהממצאים עלה כי מומלץ להקפיד על מרווח זמן של 12 חודשים בין בדיקות בחולים בסיכון נמוך, מאחר והתוצאות ארוכות הטווח העידו כי רק באחד מכל ארבעה חולים הייתה עדות לאובדן שדה ראיה באחת העיניים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בהשלמת בדיקת שדות ראיה כל שישה חודשים בחולים בסיכון בינוני וגבוה עם לחץ תוך-עיני מוגבר. להפחתת העומס במרפאות, בחולים בסיכון נמוך להתקדמות המחלה העינית ניתן להסתפק בהערכה אחת לשנה.

J Glaucoma, Sep 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה