Glaucoma

מחצית מחולי הגלאוקומה שהשתתפו במחקר לא ידעו על קיומה (Acta Ophthalmol)

גלאוקומה
מחקר שנערך לאחרונה מדגיש את האיום הנסתר של מחלת הגלאוקומה, כך ש-5% מ-560 בני 70 ומעלה שהשתתפו במחקר חלו במחלה, אך מחציתם לא ידעו כלל על קיומה

מחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת גטבורג בשבדיה מדגיש את האיום הנסתר של מחלת הגלאוקומה, כך ש-5% מ-560 בני 70 ומעלה שהשתתפו במחקר חלו במחלה, אך מחציתם לא ידעו כלל על קיומה. גלאוקומה, מחלה עינית והגורם השני לעיוורון בעולם, מופיעה בקרב אנשים מבוגרים ברחבי העולם, אך רבים מהם מתמודדים עימה בלא יודעין. קיימת הערכה כי עד שנת 2050, שכיחות המחלה תעלה ביותר מ-200%, ולכן חשוב להגביר את מודעות הציבור ולבחון אסטרטגיות חדשות לגילוי מוקדם של המחלה ולטיפול בה.

עם הופעת התסמינים המטופלים עשויים להבחין בכתמים עיוורים חלקיים בראייה ההיקפית שלהם, ובשלבים מאוחרים גם בראייה המרכזית. פרופ’ ג’ואל ס. שומאן, מומחה לרפואת עיניים ומנהל שותף של שירות הגלאוקומה בבית החולים ווילס איי בפילדלפיה, אמר כי “בתחילת המחלה, ייתכן ולא יופיעו תסמינים, אך בשלב מאוחר המטופלים עלולים לשים לב שהם מועדים בזמן הליכה, או שהם נתקלים בעצמים”.

גלאוקומה מתרחשת בעקבות לחץ מוגבר בתוך העין, הגורם נזק לעצב הראייה שתפקידו להעביר מידע מהעין למוח. בהיעדר טיפול, עלול להיווצר אובדן ראייה חלקי או עיוורון מוחלט. כאמור, לעתים קרובות המחלה מתפתחת בהדרגה וללא תסמינים בולטים בשלביה הראשונים, ולכן היא מכונה “הגנב השקט של הראייה”. ישנם סוגים רבים של המחלה, אך השכיח ביותר, המופיע בכתשעה מתוך עשרה אנשים בארה”ב, הוא גלאוקומה פתוחת-זווית (POAG – Primary Open Angle Glaucoma). סוג זה שכיח ביותר בקרב אנשים מעל גיל 60, ובקרב אנשים עם סוכרת ובכאלה עם היסטוריה משפחתית של גלאוקומה.

הטיפול במחלה יכול לכלול טיפות עיניים ואף טיפולי לייזר וניתוחים, שמטרתם להפחית את הלחץ העיני. בהקשר לכך, אמר שומאן כי “ישנן אפשרויות טיפול רבות, אך הצעד הראשון הוא זיהוי ואיתור המחלה בשלב מוקדם”. ד”ר אנני וו, מומחית לרפואת עיניים במרכז קלוג, אוניברסיטת מישיגן, אמרה כי “ההמלצה כיום בנושא אבחון המחלה כוללת בדיקות עיניים סדירות כל 2-4 שנים למבוגרים מתחת לגיל 55, ומדי שנה לאחר מכן”.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה