Glaucoma

האם יש תועלת ל-Citicoline כתוספת לטיפול בגלאוקומה? (PLoS One)

במאמר שפורסם בכתב העת PLoS One מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי אין עדויות מספקות התומכות בתועלת של Citicoline להאטת התקדמות גלאוקומה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גלאוקומה הינה גורם מוביל לעיוורון בלתי-הפיך ברחבי העולם. לחץ תוך-עיני מוגבר הינו גורם הסיכון ההפיך היחידי, אך בחולים רבים מתוארת התקדמות המחלה העינית למרות איזון מצוין של הלחץ התוך-עיני.  לאור זאת, דרושות גישות טיפול חליפיות למניעת התקדמות גלאוקומה.

מחקרים קודמים הציעו כי ל- Citicoline השפעה מגנה מפני מחלות נוירו-דגנרטיביות מרכזיות, אך אין עדויות מוצקות אודות התועלת של Citicoline כנגד גלאוקומה. כעת השלימו החוקרים סקירה שיטתית להערכת הפוטנציאל התרפויטי של Citicoline באוכלוסיית חולים זו.

במסגרת הסקירה הושלם חיפוש במאגרי PubMed, Web of Science, Google Scholar ו-Embase לזיהוי מחקרים שפורסמו עד יולי 2023 ובחנו את היעילות של Citicoline על הלחץ התוך-עיני, שדות ראיה, שכבת RNFL (או Retinal Nerve Fiber Layer) ודפוס PERG (או Pattern Electroretinogram).

הסקירה כללה עשרה מחקרים שענו על הקריטריונים, עם 424 חולים בגיל ממוצע של 56.7 שנים ומשך מעקב ממוצע של 12.1 חודשים. החוקרים מדווחים כי הסיכון הכולל להטיה היה נמוך עד בינוני.

מניתוח הנתונים עולה כי לא תועדו הבדלים משמעותיים בין טיפול ב- Citicoline ובין קבוצת הביקורת בלחץ תוך-עיני, תוצאות שדות ראיה, מדדי RNFL או PERG. עוד מדווחים החוקרים כי לא תועד שיפור מתחילת המחקר עד תום תקופת המעקב בכל המדדים הללו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי אין עדויות מספקות התומכות במתן Citicoline להאטת התקדמות גלאוקומה.

PLoS One, Sep 28, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה