Hair Loss

האם צריכת משקאות ממותקי סוכר מעלה את הסיכון להתקרחות גברית? (Nutrients)

צריכת משקאות ממותקי-סוכר וממתיקים מלאכותיים עשויה להיות מלווה בסיכון מוגבר לנשירת שיער בדפוס גברי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Nutrients.  מהנתונים עולה כי בקרב אלו עם התקרחות גברית, בהשוואה לאלו ללא התקרחות היקף צריכת משקאות ממותקי סוכר היה גבוה כפליים וצריכת משקאות ממותקים הגדילה פי שלוש את הסיכון להתקרחות גברית.

משקאות ממותקי-סוכר מוגדרים כמיצים ממותקים, משקאות קלים, משקאות ספורט ואנרגיה, חלב ממותק, משקאות תה ממותקים ומשקות תה וקפה ממותקים.

מהנתונים עולה כי 63% מהצעירים ו-49% מהמבוגרים בארצות שותים אחד מהמשקאות הממותקים הללו בכל יום. בדומה, מהנתונים בסין, שם נערך המחקר, אלו בגילאי 13-29 שנים מהווים את האוכלוסייה הגדולה ביותר של צרכני משקאות ממותקים.

מאחר והיארעות התקרחות בדפוס גברי מצויה במגמת עליה בשנים האחרונות, לצד ירידה בגיל הופעת התקרחות גברים, הוצע כי משקאות ממותקי-סוכר עשויים לשחק תפקיד במגמות אלו.

המחקר הנוכחי כלל 1,028 גברים (גיל ממוצע של 27.8 שנים), מהם 42.4% ללא התקרחות גברית ו-57.6% עם התקרחות גברית, אשר השלימו סקר עצמי אודות דפוסי נשירת השיער שלהם, הרגלי התזונה ומצב סוציו-דמוגרפי.

מהנתונים עולה כי באלו עם התקרחות גברית, צריכת משקאות ממותקים עמדה בממוצע על 4,293 מ”ל, זאת בהשוואה לממוצע של 2,513 מ”ל באלו ללא התקרחות גברית (p<0.001).

בקרב אלו עם התקרחות גברית דווח עוד על צריכת משקאות ממותקי-סוכר בתדירות הרבה יותר גבוהה של למעלה משבע פעמים בשבוע, בהשוואה לאלו ללא התקרחות גברית (68.8% לעומת 31.2%, p<0.001). בהשוואה לאלו שלא שתו מעולם משקאות ממותקי-סוכר, בקרב אלו ששתו משקאות אלו לעיתים קרובות תועד סיכון גבוה פי 3.36 להתקרחות גברית (יחס סיכון של 3.36, רווח בר-סמך 95% של 2.22-5.09).

הקורלציה נותרה מובהקת סטטיסטית לאחר תקנון לערפלנים שונים, כולל גיל, רמת השכלה, הרגלי עישון, צריכת אלכוהול, מדד מסת גוף, היסטוריה משפחתית, שימוש בצבע לשיער, היקף שינה, פעילות גופנית וצריכת חומרי תזונה. עם זאת, הקורלציה הפכה לא-משמעותית לאחר תקנון לשיעורי הפרעת דחק בתר-חבלתית (יחס סיכויים של 1.57, רווח בר-סמך 95% של 0.94-2.64).

החוקרים בחנו גם את ההשפעה של סוגי משקאות שונים על התקרחות גברית ומצאו כי כל סוגי המשקאות עם ממתיקים מלאכותיים עשויים להביא לעליה בסיכון להתקרחות גברית בדרגה שונה, עדות לכך שמשקאות אלו אינם יכולים לשמש כחלופה למשקאות ממותקי-סוכר למניעת נשירת שיער.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי משקאות ממותקי-סוכר ומשקאות עם ממתיקים מלאכותיים עלולים להביא לעליה בסיכון להתקרחות גברית.

Nutrients, July 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה