Head and Neck Cancer

כללית תעניק מימון מלא לבדיקת “אפירמה” (Afirma)

קופת חולים כללית תעניק מימון מלא לבדיקת “אפירמה” (Afirma) המשווקת בישראל על ידי חברת התרופות כצט

בדיקת אפירמה יכולה למנוע ניתוח איבחוני במטופלים הסובלים מקשריות בבלוטת התריס על מנת לשלול ממאירות – הבדיקה יכולה להפחית עד כ- 70% מהניתוחים האבחוניים המבוצעים כיום.

קופת חולים כללית וחברת כצט מעדכנות כי בדיקת אפרימה (AFIRMA), בדיקה חדשנית, המציעה פתרון מונע ניתוח, למטופלים שאובחנו עם קשרית/קשריות בבלוטת התריס ונדרשים לניתוח איבחוני כדי לקבוע את גורל הקשרית, האם מדובר בגידול שפיר או ממאיר, הוכללה בסל הבדיקות של כללית ותמומן באופן מלא למטופלי כללית.

כללית הינה המבטח הראשון בישראל ובין הראשונים בעולם, לאחר ארה”ב, המממן בדיקה זו  מתוך תפיסה של טובת המטופל והפחתת ניתוחים אבחוניים כשיש להם חלופה.

קשריות בבלוטת התריס הן ממצא שכיח של גידולים קטנים בגודל של מ”מ עד ס”מ ספורים, בבלוטת התריס. רובן המכריע אינו סרטני אולם לא ניתן לקבוע זאת ללא אבחון פולשני כלשהו של הקשרית. לכן, בישראל, בכל שנה, מבוצעים למעלה מ-10,000 ניקורים (ביופסיות) בבלוטת התריס על מנת לנסות לאבחן ממצא זה. עם זאת, בכ-15% מהמקרים תוצאות הניקור אינן חד משמעיות ולא ניתן לקבוע בוודאות האם הקשרית שפירה או ממאירה – מה שחייב עד כה ניתוח אבחוני, במסגרתו התבצעה הסרה חלקית או מלאה של בלוטת התריס. ברוב המקרים, לאחר הניתוח הסתבר כי הגידולים שהוסרו הם שפירים, אולם המטופלים שעברו ניתוח זה נאלצים להתמודד עם תוצאות הניתוח, הסרת הבלוטה ולעיתים עם טיפול תרופתי משלים, שאינו מחוייב המציאות.

לפני כעשור החלה מהפכה בתחום המאפשרת לחסוך את רוב הניתוחים האבחנתיים האלה, עם כניסתן של בדיקות גנומיות, ובראשן בדיקת “אפירמה” (Afirma Genomic Sequencing Classifier).

ד”ר נצר דורון, ראש אגף רפואה בחטיבת הקהילה של כללית “בדיקות מולקולריות וגנטיות הנן נדבך חדשני וחשוב ככלי אבחנתי המנבא סיכוי למחלה עתידית. בדיקה זו של Afirma   בוחנת ביטוי של למעלה מ-10,000 גנים בדגימת הגידול ובשילוב עם אלגוריתם ייחודי, מאפשרת לשלול ממאירות בקשריות בלוטת התריס ברמת וודאות גבוהה. הבדיקה חוסכת ניתוחים אבחוניים עבור 2 מכל 3 מטופלים שעוברים אותה (כ- 70% פחות ניתוחים אבחוניים!). בנוסף, הבדיקה מספקת מידע לגבי ממצאים גנומיים התומכים בקבלת החלטות קליניות ושמחים להיות הראשונים לממן בדיקה זו במסגרת סל כללית”.

יעילות בדיקת ה-Afirma הוכחה  בסקירה שיטתית שכללה למעלה מ-2,000 מטופלים והציגה הפחתה משמעותית בניתוחים אבחוניים. השימוש בבדיקת Afirma נתמך ע”י ההנחיות הקליניות לטיפול של האיגודים המובילים בעולם, כמו ה- American Thyroid Association  וה- National Comprehensive Cancer Network.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה