Headache

האם כאב ראש כרוני הינו גורם סיכון להתפתחות דמנציה? (Neurol Sci)

במאמר שפורסם בכתב העת Neurological Sciences מדווחים חוקרים על תוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה מהן עולה קשר בין הפרעת כאב ראש ראשונית ובין דמנציה. עם זאת, מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי רק בחולים עם מיגרנה תועדה עליה מתונה בסיכון לדמנציה מכל-סיבה ולמחלת אלצהיימר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים שפורסמו לאחרונה הציעו כי הפרעות כאב ראש עלולות להביא לעליה בסיכון לדמנציה. עם זאת, העדויות בנושא סותרות ובמסגרת הסקירה השיטתית ומטה-אנליזה, החוקרים ביקשו לבחון את העדויות הזמינות אודות הקשר בין כאב ראש ראשוני ובין התפתחות ירידה קוגניטיבית ודמנציה.

חיפוש במאגרי PubMed, Scopus, Web of Science, Science Direct ו-BMC, הוביל לזיהוי 23 מחקרים שבחנו את הקשר בין כאב ראש ראשוני ובין הסיכון לדמנציה. מבין אלו, 18 מחקרים ענו על הקריטריונים להכללה במטה-אנליזה.

מהנתונים עולה כי כאב ראש ראשוני לווה בעליה קטנה בסיכון לדמנציה (יחס סיכויים של 1.15, רווח בר-סמך 95% של 1.03-1.28).

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי מיגרנה לווה בעליה מתונה בסיכון לדמנציה מכל-סיבה (יחס סיכויים של 1.26, רווח בר-סמך 95% של 1.13-1.40), כמו גם עליה מתונה בסיכון למחלת אלצהיימר (יחס סיכויים של 2.00, רווח בר-סמך 95% של 1.46-2.75). קשרים אלו היו מובהקים סטטיסטית במחקרי מקרה-ביקורת ומחקרי עוקבה רטרוספקטיביים, אך לא במחקרים פרוספקטיביים.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את ההשפעה של כאב ראש ראשוני על הסיכון להתפתחות ליקוי קוגניטיבי ודמנציה.

Neurol Sci, Sep 18, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה