Hematology Other

טיפול בנוגדי-קרישה ישירים פומיים מלווה בסיכון נמוך יותר לנזק כלייתי חד (Am J Kidney Dis)

בהשוואה לטיפול בקומדין, טיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים מלווה בסיכון מופחת לכשל כלייתי והידרדרות תפקוד כלייתי בקרב חולים עם פרפור פרוזדורים שאינו על-רקע מחלת מסתם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Kidney Disease.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נוגדי-קרישה פומיים ישירים החליפו בהדרגה את האנטגוניסטים לוויטמין K למניעת אירוע מוחי בחולים עם פרפור פרוזדורים שאינו על-רקע מחלת מסתם. תרופות אלו מלוות בשיעור נמוך יותר של סיבוכי דמם, אך יתרונות אחרים של תכשירים אלו, בעיקר מבחינה כלייתית, אינם ידועים היטב.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל נתונים אודות 32,699 חולים משבדיה שלקחו חלק בפרויקט SCREAM (או Stockholm Creatinine Measurements), כולם אובחנו עם פרפור פרוזדורים שאינו על-רקע מחלת מסתם בין 2011 ו-2018. מבין אלו, 18,323 החלו טיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים לאחר האבחנה ו-14,376 חולים החלו טיפול באנטגוניסטים לוויטמין K.

החוקרים התאימו בין 50 ערפלנים והשלימו השוואה בין טיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים ואנטגוניסטים לוויטמין K.

מהנתונים עולה כי יחס הסיכון המתוקן להתקדמות מחלת כליות כרונית עם נוגדי-קרישה פומיים ישירים לעומת אנטגוניסט לוויטמין K עמד על 0.87 ויחס הסיכון לנזק כלייתי חד עמד על 0.88. החוקרים מדווחים על יחס סיכון של 0.77 לדימום מג’ורי, יחס סיכון של 0.93 לתוצא משולב של אירוע מוחי ותסחיף סיסטמי ויחס סיכון של 1.04 לתמותה.

כאשר החוקרים התמקדו בחולים בסיכון גבוה לאירועים תרומבואמבוליים, הם זיהו תוצאות דומות בתתי-קבוצות שונות לפי גיל, מין וקצב פינוי גלומרולארי התחלתי.

הממצאים מעידים כי התחלת טיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים, לעומת טיפול בקומדין, מלווה בסיכון נמוך יותר לתוצא המשולב של כשל כלייתי וירידה ממושכת של 30% בתפקוד הכלייתי, כמו גם סיכון מופחת להתפתחות נזק כלייתי חד. הטיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים לעומת טיפול בקומדין לווה בסיכון מופחת לאירועי דמם מג’ורי, אך בסיכון דומה למשלב של אירוע מוחי, תסחיף סיסטמי או תמותה.

ממצאי המחקר מצטרפים לעדויות קודמות התומכות בבטיחות ויעילות נוגדי-קרישה פומיים ישירים בחולים עם פרפור פרוזדורים.

Am J Kidney Dis, March 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה