Hematology Other

עודף-משקל והשמנת-יתר מלווים בסיכון מוגבר לסיבוכים בקרב מתבגרים ומבוגרים צעירים עם לויקמיה (Blod Adv)

בקרב מתבגרים ומבוגרים צעירים עם עודף-משקל או השמנת-יתר תועדו תוצאות קליניות פחות טובות, בהשוואה לעמיתיהם בעלי משקל תקין לאחר קבלת טיפול מותאם לילדים כנגד לויקמיה מסוג ALL (או Acute Lymphoblastic Leukemia), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Blood Advances.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בקרב מתבגרים ומבוגרים צעירים עם ALL תחת טיפול במשטר כימותרפי על-בסיס Asparaginase שכיחות גבוהה של עודף-משקל או השמנת-יתר. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הקשר בין מדד מסת גוף ובין תוצאות הטיפול ב-388 מתבגרים ומבוגרים צעירים בגילאי 15-50 שנים תחת טיפול כנגד ALL בין השנים 2008-2021.

מדד מסת הגוף מדווח כתקין במעט יותר ממחצית מהצעירים (207 חולים, 53.3%), כאשר ביתר תועד עודף-משקל/השמנת-יתר (181 חולים, 46.7%).

בחולים עם עודף-משקל או השמנת יתר תועדו שיעורים גבוהים יותר של תמותה שאינה עקב הישנות (שיעורי תמותה לאחר ארבע שנים של 11.7% לעומת 2.8%, p=0.006), שיעורי הישרדות ללא-אירועים נמוכים יותר (p=0.003) ושיעורי הישרדות כוללים נמוכים יותר (64% לעומת 83%, בהתאמה, P=0.0001).

מאחר ובחולים צעירים יותר (גילאי 15-29 שנים) תועדה שכיחות גבוהה יותר של מדד מסת גוף תקין (79% לעומת 20%), החוקרים השלימו ניתוח נפרד של כל קטגוריית מדד מסת גוף. מהנתונים עולה שיעורי הישרדות כוללת מצוינים בקרב מתבגרים ומבוגרים צעירים עם עודף-משקל/השמנת-יתר, תוצאות גרועות יותר תועדו בחולים מבוגרים יותר (שיעורי הישרדות לאחר 4 שנים של 55% לעומת 73%, p=0.023).

באשר לרעילות הטיפול, בקרב מתבגרים ומבוגרים צעירים עם עודף-משקל או השמנת-יתר תועדו שיעורים גבוהים יותר של היפרגליקמיה ורעילות כבדית בדרגה III/IV (36.4% לעומת 24.4% ו-60.7% לעומת 42.2%, בהתאמה), אך שיעורים דומים של היפרטריגליצרידמיה.

מניתוח רב-משתני עלה כי מדד מסת גוף גבוה יותר לווה בהישרדות כוללת גרועה יותר, היפרטריגליצרידמיה לוותה בהישרדות כוללת טובה יותר ולא זוהה קשר בין גיל החולה ובין ההישרדות הכוללת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בקרב מתבגרים ומבוגרים צעירים עם ALL, מדד מסת גוף מוגבר מלווה בסיכון מוגבר לרעילות, שיעורים גבוהים יותר של תמותה שאינה עקב הישנות ושיעורי הישרדות כוללת נמוכים יותר. ההשפעה השלילית של מדד מסת גוף מוגבר הייתה בולטת יותר ב מתבגרים מבוגרים צעירים שהיו בגילאים מתקדמים יותר.

Blod Adv, June 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה